Orienťácký jídelníček – díl 3: Krémové těstoviny s kotlem bílkovin

od | 7. 6. 2023 | Orientační běh, výživa

Těstoviny. To je oblíbená forma jídelníčku všech sportovců, orienťáku nevyjímaje. Jak si připravit těstoviny s dostatkem bílkovin? Proč těstoviny s pestem nemusí být ideální formou? Na co při přípravě nezapomenout?

Suroviny na 1 průměrnou porci

  • 100 g syrových těstovin (ale záleží na apetitu a haldě okolností)
  • 70 g cottage
  • 50 g eidamu 30 % tuku v sušině (případně si poslužte tučnějším, je-li libo)
  • lžíce rajčatového protlaku
  • stroužek česneku
  • parmazán, sušená rajčata a další parádičky podle gusta

Postup přípravy

  1. Dáme vařit těstoviny do osolené vody. Pokud vás u vaření šmíruje nějaký Ital, vařte těstoviny do stavu al dente neboli na skus.
  2. Mezitím si v misce rozmixujeme cottage tyčovým mixérem do jemna.
  3. Rozmixovaný cottage dáme prohřát na pánev, přidáme lžíci protlaku, prolisovaný česnek a promícháme.
  4. Do pánve přidáme těstoviny a nastrouhaný eidam a mícháme, dokud sýr nemá konzistenci, jakou bychom si přáli.
  5. Nakonec můžeme přimíchat sušená rajčata, olivy nebo cokoliv nám šmakuje, a servírujeme posypané parmazánem.
  6. Pochopitelně se u toho tváříme jako masterchef. Jinak to není vončo.

Nutriční okénko

Na tomhle jídle je krásné, že je z hlediska nákladů hodně přívětivý a jako masterchef se tak může tvářit i chudý vysokoškolský student. Navíc časová náročnost je zhruba 10 minut včetně úklidu kuchyně. Výmluvy typu “nemám čas” si tudíž schovejte pro jinýho strejdu.
Ač se to na první pohled nezdá, tento pokrm obsahuje opravdu randál bílkovin. Pokud jste tedy někdy během dne bílkoviny trochu šulili, tak tady přesně se dají krásně dohnat. Může se tedy jednat o fajné večeři nebo třeba potréninkový oběd.
Pokud by to ovšem měl být poslední větší pokrm před tréninkem/ závodem, s těmi bílkovinami trošku zpozorněte a zkuste někde malinko ubrat – například na cottage nebo eidamu. Na druhou stranu, pokud je odstup od tréninku dostatečný, pravděpodobnost, že tuto laskominu vyprovodíte zpět stejnou cestou, jakou přišla, se rapidně snižuje.

Těstárny s pestem?

Taková klasika. Navíc pesto má zelenou barvu, takže to stopro musí být zdravé, no ne? No ne?! Rozhodně tu nechci těstoviny s pestem pranýřovat, ale pojďme se podívat trochu pod pokličku, resp. pod víčko. Takové pesto obsahuje docela dost oleje a většinou ještě ořechy, což z něj dělá pochutinu velmi bohatou na tuky. A těstárny s pestem tak nemusí být úplně ideální jak před závodem, tak po něm, páč tuky před mohou v žaludku udělat docela paseku a po výkonu naopak zpomalují vstřebávání ostatních živin. No a bílkoviny v takovém jídle aby pohledal. Pokud vám nejde o tu nejrychlejší regeneraci světa, klíďo píďo je tam po běhu pošlete, ale vřele doporučuji alespoň posypat sýrem, přidat kuřecí maso nebo jiný zdroj bílkovin, ať máte sílu na tu víkendovou klásu.

0 komentářů

Vložit komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Dnes je 20. 4. 2024
a svátek má Marcela.