Podcast: Tanečky pro starší a pokročilé

od | 21. 2. 2024 | Metodika, Orientační běh, Podcast, Stavba tratí

Minule jsme si obsáhle povídali o dětských a žákovských tratích, které vyžadují speciální nároky a není úplně jednoduché takové tratě postavit. V dnešním díle O-News.cz Podcastu se zmíníme o další takové specifické skupině tratí, které vyžadují určité know-how a citlivý přístup a to jsou tratě pro veterány. Ne snad, že bychom veterány jedním špatným závodem od OB odradili, jak to hrozí u dětí, ale zavděčit se této specifické skupině, zejména těch starších, je občas poměrně náročné. Jak tedy přistoupit ke stavbě tratí pro veterány? Kde veteránské tratě stavět? Lze postavit vhodné veteránské tratě ve skalách? A dá se vůbec někdy zavděčit všem? David Procházka s Danem Wolfem se tentokrát vydají na tenký led na rybníce, do kterého sami mílovými kroky míří. Příjemný poslech!

Nejlepší muži kategorie H75 na Veteraniádě ČR 2023 na krátké trati pod Ještědem. (Foto: Robert Urbaník / VLI)

“Délkami se podobají tratím mládeže, ale musí splňovat daleko náročnější požadavky. Nelze připustit nebezpečný, špatně průchodný či nepříjemný terén. Jednoduché varianty postupů musí být výrazně pomalejší než orientačně náročné “lahůdky”. Mapa musí být dobře čitelná, vyhnout se přehuštěným oblastem. Je vhodné pro veterány vytisknout raději mapu v podrobnějším měřítku /l : 10 000 či dnes lépe 1:7500/. Dodržení těchto zásad je s vyšším věkem důležitější a důležitější.”

V této citaci z knihy Zdeňka Lenharta o stavbě tratí z 80. let lehce adaptované do dnešních podmínek je shrnuto vše podstatné. “Ano, jak jsi správně použil slovo zavděčit, často slýchávám větu “ veteránům se nezavděčíš”, a to občas i od samotných veteránů. Jenomže ona ta specifická skupina, kam i my Dane nezadržitelně míříme je skupinou největší a určitě nejrozmanitější, co se představ a nároků na terény a tratě týká,” říká v úvodu David Procházka. A je to přesně tak. “Veteránem” se v orientačním běhu závodník stává od 35 let věku, byť si to mnozí výkonnostní běžci ještě dlouho nepřipouští. Zejména v mladších veteránských kategoriích se nám tak mísí elitní závodníci, bývalí elitní závodníci, hobbíci nebo klidně i začátečníci, kteří začali orienťák běhat se svými dětmi. A těm všem musíme nabídnout adekvátní zážitek, což není vždy úplně jednoduché. Víte, kdo třeba aktuálně vede veteránský ranking?

Nicméně i tak se tratě mladších veteránských kategorií od těch elitních moc neliší. V podstatě hlavně zkracující se délkou a případně větším měřítkem. Odlišné přístupy ve stavbě tratí se začínají uplatňovat u starších kategorií, cca od D/H50 výše. Tam se musí začít výrazně šetřit fyzická náročnost, převýšení, zkracují se postupně postupy, neuplatňují se dlouhé obíhačky a tratě musí být bezpečně a absolvovatelné i za zhoršeného zdravotního stavu. To vše, ale při zachování mapové a orientační náročnosti. Občas těžké na skloubení, že?

Omluva: V podcastu mylně uvádíme, že byla nově od letošní sezóny zavedena kategorie “80”, zavedeny v ŽB a na Veteraniádách byly kategorie D80 a H85.

Skály, suťoviska, ostré kameny, náročná horská podložka. Vhodný terén pro Veteraniádu? I o tom se loni vedly diskuse. Pořadatel se toho zhostil poměrně dobře, nejbrutálnější části terénu vynechal a nejstarší kategorie postavil citlivě vč. odvozu na start. Jaký terén je ale pro veterány vhodný? A je důležitější bezpečnost a schůdnost terénu nebo zážitek? Například na letním kole Czech O-Tour byly kritizovány některé tratě nejstarších veteránů jako příliš lehké. Ve světle podmínek, které panovaly a zranění, které se staly v mladších veteránských kategoriích a brutální náročnosti terénu vybraného primárně pro Světový pohár se však stavitelé rozhodli držet při zemi. Je to o hledání hranice, což není pro stavitele vždy zcela lehké. (Foto: Robert Urbaník / VLI)

Jaké jsou tedy zásady, na kterých by měl stavitel tratí pro veterány stavět? A máme být “veteráni” nebo “masters”? Poslechněte si celý aktuální díl O-News.cz Podcastu!

Ukázka porovnání přístupů ke stavbě tratí v kopcovitém terénu z Mistrovství Ještědské oblasti na krátké trati 2019. Vlevo D45, zde si ještě stavitel dovolil tratě pozvolna vytáhnout do svahu a na kopec, zatímco H80 (vpravo) zůstávají po celou trať pod svahem a maximálně šetří převýšení. Přesto se jedná o orientačně náročnou trať. Tato trať navíc délkově odpovídá trati H12, ale charakterem své stavby je naprosto odlišná, když využívá povětšinou obtížné kontroly a nevyužívá vodící linie. (Zdroj mapy: OOB TJ Turnov)

0 komentářů

Vložit komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Dnes je 8. 9. 2024
a svátek má Mariana.