Zimní víkendy lákají k tomu, aby orienťák po projetí na běžkách (ti šťastnější žijící v příhodné nadmořské výšce) nebo proběhnutí na nějaké zimní lize (ti ostatní), zalezl za kamna a začal plánovat nadcházející sezónu. Jaká asi bude? Kam všude pojede? A co nějaká exotika za hranicemi naší vlasti? Inspiraci můžete hledat i v následujícím rozhovoru s vítězem City Race Euro Tour 2019 Honzou Skoupým z oddílu SK SKI-OB Šternberk.
Ahoj Honzo, předně velká gratulace k celkovému vítězství v City Race Euro Tour 2019! Mohl bys nám celou sérii trochu představit?
Ahoj, mockrát děkuji. City Race Euro Tour se prezentuje jako seriál městských závodů v těch turisticky nejhezčích evropských městech. Jsou to většinu třídenní závody od pátku do neděle s tím, že hlavní závod, který se počítá do žebříčku, je ten nedělní.
Byla to tvoje první účast nebo už jsi protřelý účastník?
Účast to byla moje první. O tom, že existuje tento seriál, jsem se náhodou dozvěděl někdy kolem Vánoc 2018. Krátce nato byla zveřejněna termínovka. Hned jsem si vytipoval víkendy, které bych rád objel. Do té doby jsem měl matné povědomí, že se běhají takové závody např. v Barceloně, Římě nebo Londýně. Že tvoří seriál, jsem ale nevěděl.

Městská klasika ve Španělsku Foto: archiv JS
Z devíti závodů ses zúčastnil celkem pěti, podle jakého klíče si vybíral destinace, kde poběžíš?
Bylo to celkem jednoduché, klíčové faktory byly dva. To, aby se víkend nekryl s důležitými závody v Česku a dostupnost daných destinací. Nakonec jsem si vyhodnotil těchto pět víkendů.
Spojuješ běhání i s turistikou nebo nějakým „eurovíkendem“ v místě?
Určitě ano, to je taky hlavní důvod, proč tam jezdím. Ze začátku jsem měl snahu oběhat v rámci víkendu co nejvíc závodů. Později už jsem užíval čas rozvážněji a třeba věnoval sobotu poznávání města, kde jsem chtěl vidět co nejvíc památek. Byla však i města, kde se toho moc vidět nedalo (Ostende, Darmstadt), tak tam jsem celý víkend proběhal.
Která ze zastávek se ti nejvíce líbila, kde to bylo orientačně nejzajímavější?
Z mého pohledu nejkrásnější byla zastávka v Grazu. Kolem toho města se jezdí neustále po dálnici do jižních krajů, ale doposud jsem se tam nikdy nezastavil. Byl jsem vážně překvapen, jak pěkné město, s dominantní horou Schlossberg uprostřed, to je. Můj zážitek z něj byl možná i umocněn i tím, že jsem tam dojel na kole.

Na etapu do Grazu se Honza vydal na kole Foto: archiv JS
Mohl bys nám ten cyklovýlet trochu představit (kolik km, dní,…)
Protože jsem neměl moc volna, vyhradil jsem si na výlet tři dny. Jel jsem se sestřenicí a vyráželi jsme ve středu, abych stihnul víkendové závody. Začátek trasy byl na česko-rakouských hranicích v Horním Dvořišti a do Grazu to dalo přibližně 300 km. Trasu jsem nechtěl plánovat vzhledem k nadcházejícím závodům příliš náročnou, jeli jsme velkou část trasy po innské cyklotrase a po murské cyklotrase. Zdolávali jsme však i nějaká alpská stoupání. Nejkrásnějším zážitkem bylo nocování na břehu horského jezera Leopoldsteinersee.
Jak se dá vůbec na takovou cestu zabalit (cyklo, OB-oblečení, jídlo, spacák, stan,….)?
Věci na závody mi vezli oddíloví kolegové autem ze Šternberka. V batohu jsem měl tedy jen oblečení, které jsem potřeboval na cestu. Hory jsou nevyzpytatelné, tudíž i něco teplejšího na sebe. Povinnou výbavou byl samozřejmě spacák, a protože jsme spali pod širákem, stan jsme nepotřebovali. S jídlem jsme si hlavu nelámali, když jsme měli hlad, prostě jsme se někde zastavili.
Který závod tě naopak trochu zklamal?
Zklamáním byl hned můj první závod v belgickém Ostende. Pořadatel lákal na sprint v Bruggách, nakonec byl závod přesunut. Běželo se v městské zástavbě mezi bytovkami a nebylo to nijak zajímavé. Varováním pro mě byl už rozhovor s recepčním v hotelu, který se mě zeptal, kvůli čemu jsem přijel. Když jsem mu vysvětlil koncept City Race, tak se mě zeptal, proč se to běží teda v Ostende, když to má být v nejhezčích městech. Jinak ale Belgii doporučuji, mají tam strašně moc druhů a značek piva.

Nejen OB Honza je živ, tady druhý v kategorii A-21 km na Yesenickém maratonu 2019 Foto: SK SKI-OB Šternberk
Z oddílu SK SKI-OB Šternberk ses zúčastnil sám nebo Vás bylo víc? A co další čeští souputníci?
V Grazu se mnou byli dva oddíloví kolegové, do Říma jsem letěl se ségrou. Ovšem ve většině případů se mi nepodařilo přemluvit nikoho, kdo by jel závodit se mnou. Ale většinou se mnou v kategorii Češi byli, s některými jsem se seznámil. V německém Darmstadtu a španělském Hervás jsem byl však jediným českým účastníkem ve všech kategoriích.
Všechny závody série probíhají ve městě, jde vždy o sprint nebo o tzv. městskou klasiku? (V ČR můžete tento typ závodu vyzkoušet například na 7. závodě Bor Cupu – Liberec City Race, který pořádá Jirka Martan 23. 02. 2020)
City Race může být jak sprint, nebo middle, tak i klasika. Nutno podotknout, že se takto dělí závody podle délky, nikoliv směrného času. Pointa je ale, že je vždy ve městě, vzhledem k čemuž je dobré si uvědomit, že na městskou klasiku není dobré vyrážet sprintovým tempem, i když město může svádět k rychlému běhu. Zejména poslední klasika v Hervás měla 15,7 km, ta byla výživná.
Rok 2020 již zná své destinace (Coimbra, Compostela, Richmond, Brusel, Gdaňsk, Londýn, Bordeaux, Nicosia, Alicante), pokud bys měl čtenářům O-News doporučit jen na jeden závod, které místo by to bylo?
Pro mě je určitě hlavním favoritem nadcházející sezony Bordeaux. Doufám, že se tam dostanu na trochu delší dobu, než na víkend, a budu se moci věnovat vinařské turistice. Ale co se týče zbytku, všechno jsou to místa, která mají zvuk. Určitě budou krásné závody všude.

Také ročník 2020 má co nabídnout! Zdroj: CRET
V roce 2020 pořádá váš klub (STE) MČR ve sprintu, jakou roli na něm budeš mít ty a na co se mohou závodníci těšit?
Při rozdělování pořadatelských úkolů jsem se přihlásil na roznos kontrol a zajišťování věcí s tím souvisejících. Také mě asi nemine nějaká výpomoc staviteli s nabíháním tratí. Jinak věřím, že oba závody nabídnou pěkné a těžké tratě. Zejména si myslím, že Litovel přezdívaná „hanácké Benátky“ je takový dosud neobjevený sprintový klenot.
Jsi také členem Soutěžní komise ČSOS, jak ses k tomu dostal a jak tě tato práce baví?
Dostal jsem se k tomu jednoduše. Zájemců v hanácké oblasti, kteří by se do toho hrnuli, zrovna moc nebylo. Zároveň mě funkce lákala z toho důvodu, že jsem chtěl znát způsob a princip, jakým se rozhoduje o těch nejdůležitějších věcech, které se týkají nás všech závodníků, případně do toho svým hlasem zasahovat. Ve funkci jsem zatím rok, spíš jsem se rozkoukával. Z perspektivy soutěžní komise nyní vnímám spoustu věcí jinak, než jen očima závodníka.

V sezóně se Honza soustředí zejména na sprinty Foto: MČR sprint 2019
A vizionářská otázka na závěr, jaké jsou tvé sportovní cíle na rok 2020?
Mým tradičním cílem a motivací pro zimní přípravu je právě sprintové mistrovství. Toho se ovšem letos pochopitelně nezúčastním, takže musím vybrat něco jiného. V posledních dnech si pohrávám s myšlenkou, že bych právě City Race udělal tím hlavním cílem pro sezonu 2020.
Děkuji za rozhovor a přeji vše dobré!
0 komentářů