Štafetové závody. Koření orienťáku. Typ závodu, kde se z individuálního sportu stává týmová záležitost s nezaměnitelnou atmosférou. A právě štafetám je věnován celý dnešní díl O-News.cz Podcastu. Dan Wolf s Davidem Procházkou proberou jednak, jak správně postavit štafetovou trať a také přihodí nějaké tipy, jak ji dobře zaběhnout a jak pracovat v balíku. Jak by měla vypadat dobrá štafetová trať? Jaké máme dělící metody a jak se staví? Odkud se do našeho slangu vzalo slovíčko “farsta”? Jak správně farstovat tratě? Co je to fikaný oblouk? Jaké terény jsou pro štafety vhodné? Jak má být dlouhý pytlík? Může být farstovaný? A mohou být štafety úplně bez pytlíku? A jak se naučit pracovat dobře v balíku na prvním úseku? To vše a mnohem více v aktuálním velmi obsáhlém štafetovém díle. Příjemný poslech.
„Farsta je způsob větvení tratí při štafetách, při kterém je na trati několik uzlových kontrol a jednotlivé tratě se sestávají z kombinací variant větví mezi těmito kontrolami. Kreativním větvením se snažíme nachytat ty, kteří jen visí nebo to technicky nezvládají, nohy jim předbíhají hlavu…” (R. Novotný, 2005)
A farst máme hned několik typů: do hnízda, do větví, podélná farsta, křižmá farsta, protisměrná farsta nebo farsta do oblouku, tzv. fikaný oblouk. Ostatně velmi hezky i s příklady si je můžete prohlédnout v prezentaci Honzy Picka o stavbě štafetových tratí, kterou najdete na Metodickém portále ČSOS.
V posledních letech pořadatelé štafet pravidelně zveřejňují jednotlivé tratě vč. všech větvení, což může být i velmi dobrá inspirace pro ostatní stavitele tratí. Navíc si na záznamech z GPS trackingu můžeme přehrát, jak zvolený typ větvení vyšel či nevyšel. Znát typy větvení tratí a mít základní povědomí o tom, jak se dnes štafety staví, by však měli mít i závodníci, kteří se tak lépe naučí odhalovat špeky stavitelů a nenechají se zbytečně stáhnout na jiné varianty.
A jak se připravit na štafety z pohledu závodníka? “Určitě co nejlépe fyzicky, štafety jsou více či méně kontaktní závod, kde se velká část závodníku vytáhne k lepším výkonům než při individuálním startu právě díky rychlému běhu a dobré taktice. Mapově záleží, jak komu kontaktní závodění sedí, pokud méně, je dobré se na to v tréninku zaměřit a běhat co nejvíce kontaktních tréninků, které ti nastaví dostatečnou rutinu,” radí hrající kapitán štafet Lokomotivy Pardubice David Procházka.
V čem tkví kouzlo hromadného startu a prvního úseku? A jak dobře pracovat v balíku? Poslechněte si celý aktuální díl.
0 komentářů