Přesně před týdnem, tedy minulou středu, byla na tiskové konferenci v Praze představena nová podoba orientačních sportů v Česku. Byla zveřejněna nová vizuální identita, jejíž hlavní součástí je nové logo, a také nová značka. Od teď se směrem k veřejnosti bude používat označení Český orienťák.
Tisková konference se uskutečnila v Praze na Smíchově, v sále Kavárny, co hledá jméno. Díky tomu, že výkonný ředitel ČT Sport Jiří Ponikelský nabídnul vedení svazu televizní prostor pro tuto konferenci, tak byla tato konference vysílána v přímém přenosu na ČT Sport. A také proto nebylo překvapením, že tiskovou konferenci moderoval Petr Kubásek, šéfredaktor brněnské redakce sportu České televize a také zároveň garant orientačních sportů v této instituci.
Již před samotným začátkem tiskové konference mohli hosté spařit to, jak nová vizuální identita vypadá, když nové logo bylo vidět například na vlajce či banneru, které v sále byly vystaveny. Ve 12:55 pak začal přímý přenos na ČT Sport, kdy nejprve Petr Kubásek uvítal diváky a hosty konference a zároveň zmínil, co bude představeno na dnešní tiskové konferenci. Poté předal slovu předsedovi svazu Janu Pickovi. Ten jako první věc zmínil datum 14. prosince 2023, kdy byla zveřejněna prioritizace sportů Národní sportovní agentury, a orientační sporty nefigurovaly v nejlepší třicítce sportů, která má vyšší podporu než ostatní sporty. Vedení svazu mohlo proti tomuto protestovat, místo toho si však řeklo, že se chce posunout, a tak předseda svazu zmínil cíle, které by mohly vést do nejlepší třicítky. Mezi nejdůležitější zařadil to, aby za pět let měl svaz 20 000 členů (aktuálně jich je 15 000) či aby se povedlo v horizontu pěti až osmi let uspořádat další Mistrovství světa v orientačním běhu (preferovalo by se sprintové) a ideálně aby na něm česká reprezentace získala medaili. Poté dostal slovo šéftrenér reprezentačního družstva Jan Šedivý, který promluvil o letošní reprezentační sezóně. Zmínil, že letošní sezóna bude velice náročná, a to kvůli tomu, že kromě obvyklých mistrovských závodů, jako je Mistrovství světa, které proběhne ve Finsku, a Mistrovství Evropy, které proběhne v Belgii, proběhnou ještě Světové hry v Číně, tedy “olympiáda” neolympijských sportů, na kterých má orientační běh zastoupení. Všechny tyto akce proběhnou v rozmezí pouhých 8 týdnů, takže pro závodníky, kteří se zúčastní všech tří velkých akcí, to bude opravdu velice náročné. Kromě toho trenér reprezentace krátce shrnul, jak proběhla zimní příprava. Následně dostal prostor Tomáš Křivda, který zmínil to, že během zimy trénoval nejprve v Číně, poté jako již tradičně v Keni, odkud si odskočil na reprezentační soustředění v Portugalsku, aby se po něm ještě vrátil na dva týdny do Keni. Tento skvělý reprezentant také odpovídal na dotaz moderátora ohledně jeho skvělého výkonu na půlmaratonu, když s časem 65:42 byl druhým nejlepším z českých závodníků. Původně Křivda během přípravy měl představu, že by mohl běžet dokonce okolo 64 minut. Během soustředění s reprezentací pak již neměl takovou jistotu, zda by mohl vydržet tempo určené na takový čas, a tak na startu samotného závodu si řekl, že si to chce užít.

Poté přišla na řadu druhá část tiskové konference, na které se oficiálně představila nová vizuální identita. Slovo dostal opět Jan Picek, který řekl, že náš sport chce být jasný, uchopitelný a dobře čitelný, a tak představil novou značku, která se jmenuje Český orienťák. Zmínil také, že do soutěže na novou identitu se přihlásilo neuvěřitelných 49 grafických studií a designerů. Zároveň ocenil to, že v porotě soutěže seděli také odborníci na grafický design jako Věra Marešová či Ondřej Zámiš či že další z odborníků v této oblasti, Tomáš Urbánek, pomohl vytvořit grafický manuál. Vítěz, který vytvořil novou vizuální identitu, ale mohl být pouze jeden, a tak poté slovo dostali Markéta Steinert a Martin Egrt ze studia Gradual, které soutěžilo vyhrálo a vytvořilo novou vizuální identitu. Podle slov členů studia musí být vizuální identita tak jednoduchá, aby například logo se dalo nakreslit do písku na pláži, a tak jako logo slouží klín české vlajky, které zároveň slouží jako startovní lampion, a čára směrem vpravo představující značení trati.

Představeny taktéž byly základní barvy nové identity, zvoleny byly oranžová a bílá, které se používají na orienťáckém lampionu. Bílá barva byla zvolená v trochu špinavé variantě, jelikož orienťák není úplně nejčistší sport z hlediska toho, že je zde větší riziko zašpinění oblečení než v jiných sportech. Ukázány také byly tři skupiny log, první zastřešuje Český orienťák jako takový, druhá zastřešuje jednotlivé sporty a třetí zastřešuje různé věci a projekty, které jsou v Českém orienťáku (například ORIS, Obchůdek a další). V této třetí skupině má každý projekt své logo, které je tvořeno základním logem a kolečkem představujícím kontrolu, uvnitř této kontroly je symbol z popisů kontrol (například projekt Začít orienťák má jako své logo popisek prohlubně, který symbolizuje úsměv). Zároveň i každý sport sdružený v Českém orienťáku má svou barvu (například LOB má světle modrou), jedna barva je zároveň speciálně určená pro noční závody, jde o noční barvu, jak řekla Markéta Steinert.

Písmem nové identity bylo zvoleno písmo GT Planner, které podle autorů identity má sportovní dynamiku, a tak se pro tento projekt hodí. Zobrazena byla také ukázka postů, které se objeví na sociálních sítích či se například objeví jako plakáty pro propagaci různých akcí. Tyto posty obsahují mimo jiné mřížku vytvořenou ze severojižních čar na mapách sloužících ke správnému zorientování mapy. Dalším prvkem těchto postů je severka ve velikosti orienťáckého lampionu, který je umístěn v pravém horním rohu postu. Celý post dotváří značka cíle, který se nachází v pravém spodním rohu postu, tedy i logem Českého orienťáku umístěným v levém horním rohu tedy post představuje prakticky mapu, na kterou se vkládají různé informace. Následně byl také ukázána novinka Českého orienťáku, a to jeho merch, na kterém jsou různé vtipné hlášky a který lze již nyní objednat. Další novinkou jsou medaile, které jsou skleněné a mají čtvercový tvar. A aby novinek nebylo málo, tak byla představena ještě další, kterou se stal maskot, který je ve formě lampionu. Následně bylo puštěno video představující novou identitu. Po přehrání videa následovala poslední oficiální část tiskové konference, a to novinářské dotazy. Po této fázi se Petr Kubásek rozloučil s diváky na ČT Sport, setkání však stále nadále pokračovalo, kdy bylo možné položit individuální dotazy.



Možnost zeptat se individuálně jsme využili i my, a tak vám přinášíme i odpovědi na několik otázek, které jsme položili Markétě Steinert a Martinu Ergtovi:
Jak jste se dozvědeli o této soutězi?
MS: Byli jsme vyzváni přímo od svazu, přišla nám emailem pozvánka.
Co všechno jste vytvořili během soutěže a co po podepsání smlouvy? Vytvořila se většina věcí již během soutěže nebo až když bylo jasno, že novou identitu opravdu vytvoříte?
ME: Je to tak půl na půl, polovina věcí se vytvořila v rámci soutěže a druhá polovina po ní.
Co si myslíte o tom, že takovýhle sport, který je opravdu unikátní (ať už tím, jakou má komunitu, či že se každý víkend koná velké množství závodů), má takovou novou identitu? Zaslouží si ji?
ME: Já si myslím, že každý sport si zaslouží pěknou identitu a já jsem rád že zrovna orienťák ji může mít.
Měli jste i jiné nápady během soutěže nebo váš prvotní návrh byl téměř stejný jako dnešní výsledek?
MS: My jsme měli několik návrhů, ale tento velmi rychle zvítězil nad všemi ostatními.
Měnili jste něco výrazně po získání zakázky?
MS: V podstatě ne, v podstatě všechno zůstalo podle soutěže.
ME: Byla tam debata ohledně loga, ale zachovali jsme to, jak jsme ho původně navrhli.
V rámci nové identity byly představeny i úplně nové medaile, které za mě vypadají moc hezky. Proč jste se rozhodli pro takovou změnu?
MS: Pro nás bylo nejdůležitější přijít s něčím zajímavým, s něčím novým, a skleněné medaile jsou rozhodně skvělá volba pro tohle. Zároveň jsme přišli s takovým netradičním řešením, a to takovým, že se textový obsah těch medailí přesunul na stuhy, čímž zároveň jsme mohli ty medaile přizpůsobit jednotlivým sportům (barvou stuhy – pozn. redakce).
Děkuji za odpovědi.
MS, ME: My děkujeme!

Poté jsme se zeptali na nové dojmy z identity Tomáše Křivdy, našeho nejlepšího reprezentanta posledních let:
Co říkáš na novou identitu?
Dneska jsem to celé viděl poprvé, jsem hodně zvědavý na to, jak se to uchytí, jak to bude používané potom v reálu. Teďka je velice zajímavé to vidět na papíře, pak to budeme vídat v těch běžných produktech v orientačním běhu, tak já se na to moc těším. Jsou tam věci, které se mi moc líbí, jsou tam věci, na které si teď budu muset dát trochu času, abych je nějak zprocesoval, ale myslím si, že je důležité, že dojde k nějakému ucelení, sjednocení všech těch věcí v rámci těch jednotlivých sportů (orientační běh, MTBO, LOB), ale i v rámci těch jednotlivých sportů to bude všechno ucelené, mít jednotnou identitu. Těším se na to, že to všechno bude hezky vypadat.
Byly představené i nové medaile, a medailí si na minulých šampionátech vyhrál opravdu hodně. Jak se ti líbí?
Musím říct, že je to velká změna, nechci teď dělat předčasný verdikt, jestli se mi to líbí, či líbí více či líbí méně. Myslím si, že to zajímavé, ty barvy jsou fakt hezké. Každopádně pro mě to, jak vypadá medaile, není ve výsledku ta primární věc. Já samozřejmě bojuju o to, abych se stal mistrem republiky či abych obsadil co nejlepší místo na mistrovství republiky, a potom vizuál té medaile už je druhotná záležitost.
A nabízíme i pohled ze třetí strany, a to od české reprezentantky Terezy Rauturier, která byla členkou poroty:
Na nové vizuální identitě ses tak trochu podílela – účastí v porotě. Jak ses k tomu dostala a jak vnímáš to, že český orienťák posouváš nejen výkony v reprezentaci, ale i takovou netradiční činností?
Je to tak. Všechno začalo v létě, když se mi ozval Picánek s nabídkou, jestli bych se jako reprezentantka a zároveň studentka částečně i marketingu, mohla zapojit do poroty vybírající novou vizuální identitu. Kývnula jsem na tuto možnost a nakonec z toho vzniklo i mnohem více. Případně je o tom, mojí stáži a dalších aktivitách popsáno i v rozhovoru v novém časopise Startovka. 🙂
Dovedu si představit, že při tak velkém zájmu bylo náročné vybrat účastníky prvního kola, finále i samotného vítěze. Bylo tomu tak?
Ano, často zmiňované číslo 49 zájemců je pravda – tolik přihlášek skutečně přišlo. Každý z porotců si pak individuálně prošel portfolio každého uchazeče a na základě různých kritérií jsme vybírali postupující do dalších kol.
Kolik času ti zabral výběr tvého favorita?
Finální výběr favorita se odvíjel postupnými kroky přes první, druhé kolo až do samého finále a celý proces se táhnul tuším necelé 2 měsíce, nicméně přesné vyčíslení času se dá těžko určit. Výběr se hlavně v jednotlivých kolech odvíjel od hodnocení prezentovaných prvotních či druhotných návrhů.
V rámci nové identity ses podílela i na návrhu nových medailí pro MČR, které jsou – podle mě – opravdu nádherné. Co přesně jsi měla na starosti? A podílela ses i na něčem dalším?
Ano, i nové medaile pro MČR byly jedním v mých mnoha úkolů, přeci jen celkově včetně stáže jsem dopracovala okolo 280h. Jsem vděčná za příležitost vzít si pod křídla i právě medaile a následně podpory pro zkoušku jiné cesty než byla ta doposud. Cesty sice delší a složitější, ale snad i udržitelnější a odpovědnější – jak vůči přírodě, tak i propojení hodnot Českého orienťáku do jednoho. Návrh na medaili byl víceméně od Gradualu určen, pak šlo “jen” o jeho realizaci. Po konzultaci se známými, jež jsou odborníky na práci s různými vhodnějšími materiály např. dřevo, kámen či 3D tiskové tvorbě upcyklovaného materiálu, jsem ráda, že se povedlo nakonec navázat spolupráci s firmou MOLS, jež je jedna z význačných zastánců tradičního českého sklářství a především s jejich podporou vznikl tento unikátní kousek medaile. Finální zkomplementování a všití stužky, pak zase probíhá ve chráněné dílně Bogi. Vícero různých kontrol bylo na této trase medaile oraženo, ale věřím, že pro ty závodníky, jež ji v cíli nakonec získají, se stane třeba něčím lehce atypickým oproti většině medailí, jež člověk tak všude možně může posbírat.
A na závěr očekávaná otázka – jak se ti nová identita líbí?
Mně se identita líbí. Přiznám se, že jsem zpočátku měla lehké obavy – jak se to celé uchopí, jak na to (O)veřejnost zareaguje a jestli se ji podaří správně implementovat. Ale od začátku jsem vnímala, že nějakou vizuální identitu opravdu potřebujeme. Teď s ní žiju už skoro půl roku na denní bázi – v rámci příprav různých materiálů – a beru ji jako přirozenou součást svazu. Je fajn vidět, že se moje obavy proměnily v pozitivní zkušenost a všechno, aspoň z mého pohledu, funguje tak, jak má. Hlavně oceňuju, že identita nestojí jen na logu, ale tvoří skutečně ucelený vizuál, který nás může posunout zase o kus dál.

0 komentářù