Víkend ve znamení fáborkových tratí
Dnes je 18.08.2019

Metodika | OB v ČR | Orientační běh | Stavba tratí | 10.06.2019

Dnešní víkendový přehled oblastních závodů bude trochu netradiční – podíváme se na to, jaké fáborkové tratě se běžely v jednotlivých oblastech. Liniové tratě pro nejmladší a začátečníky jsou určitě jedním za stavebních kamenů toho, aby se závodníkům orienťák zalíbil a aby u něj zůstali i v pozdějším věku. Na druhou stranu může špatně postavená trať nejednoho zájemce o “zelený sport” odlákat…

Fáborkové tratě se skrze oblastmi velmi liší – ať už svou stavbou trati, volným/pevným startem, povinností tyto tratě vypisovat nebo označením kategorií (DH10L / DH10N / DH10F, navíc kategorie HDR s doprovodem), v několika oblastech je např. také doporučováno chybějící kontrolu trestat 10minutovou penalizací. Někde se na trati používají doplňkoví smajlíci, někde pouze fáborky. Občas bývají fáborkové tratě různé, takže jsou na linii “falešné” kontroly, které sice mohou zamezit vláčkům na trati, ale také mohou podpořit taktiku Oraž vše, co potkáš. Obecně by se čas vítěze měl pohybovat mezi 15 – 20 minutami, pro lepší představu o trati by měla být uvedena i délka po linii a trať by měla napomoci rozvinout některé orientační dovednosti.

Kde se tedy běželo o víkendu a jak je to v ostatních oblastech?

Oblastní žebříček Východočeské obhlasti (SHK)

Stavba liniové trati na sprintu je velkým otazníkem. Na jednu stranu se může zdát, že město je i pro malé děti orientačně jednoduché, mnoho dětí však na běh bez fáborků nemusí být připravené. Navíc věšení fáborků ve městě je velmi obtížné. Pořadatelé ze Slavie Hradec Králové se touto cestou vydali. Dle pravidel VčO by fáborky měly být vedeny po jasných liniích (cesty, pěšiny, vodoteče, max. jasně znatelné rozhraní porostů), jen zcela ale naprosto výjimečně čistým lesem (ne hustníkem). Kontroly by měly být voleny tak, aby dovolovaly si zkrátit výrazně trať mimo fáborky minimálně na dvou místech, na trati by mělo být 3-5 falešných kontrol. Fáborky jsou jen jedny, pro tratě D a H volíme různé kontroly, pro HDR lze využít jednu z tratí D10N či H10N, popř. vybrat kontroly samostatné. Start v kategorii HDR je “volný” podle příchodu na start (v pokynech omezit poslední startovní čas).

Mistrovství Valašské oblasti na klasické trati (SKM)

Fáborkovaná trať pro kategorii HDR: DH10N i HDR mají jedny společné fáborky s tím, že kategorii DH10N je umožněno si fáborky zkracovat po výrazných liniích (cesta, pěšina, průsek, hranice porostů), u kategorie HDR by takových možností ke zkrácení mělo být výrazně méně.

Nefáborkovaná trať se smajlíky pro kategorii HDR: Postupy mezi jednotlivými kontrolami jsou po cestách, pěšinách nebo průsecích. Ve vzdálenosti přibližně 50 metrů za každou křižovatkou jsou na všech větvích smajlíci. Na správném postupu smějící se smajlík, na špatných postupech zamračený. Smajlíci jsou zřetelně vidět z cesty (doporučená velikost 15-20 cm), nejsou však vidět z křižovatky, za kterou jsou smajlíci umístěni.

U kategorií D10N, H10N, HDR a příchozích kategorií může pořadatel neoražení kontroly místo diskvalifikace trestat penalizací, zpravidla 10 minut. Na tuto skutečnost však musí upozornit v rozpise závodu.

DH10N

HDR

Mistrovství JM. oblasti a Vysočiny na klasické trati (PBM, OSN)

Na Vysočině jsou zásady podobné jako vy VčO: Stavba tratě pro kategorie HDR a náborové tratě D10N a H10N: délka cca 2,5 km, vedena po jasných liniích (cesty, pěšiny, vodoteče, max. jasně znatelné rozhraní porostů), jen zcela naprosto výjimečně čistým lesem (ne hustníkem). Trať je vyznačená fáborky nebo značená skandinávským způsobem s využitím smajlíků. Kontroly by měly být voleny tak, aby dovolovaly si trať výrazně zkrátit mimo fáborky (obvykle na dvou místech), na trati se doporučuje umístit 3 až 5 falešných kontrol. Linie je vyznačena v terénu fáborky popř. řešena metodou „smajlíků“ (na každé křižovatce nebo větvení bude v případě správného rozhodnutí na cestě umístěn smějící se smajlík a na chybných volbách pak mračící se smajlík – smajlíci nejsou vidět přímo z rozhodovacích bodů; pokud závodník na postupu potká mračícího se smajlíka, znamená to, že zvolil chybnou cestu, musí se vrátit zpět a zvolit jinou cestu; exponovaná místa mohou být označena několika smajlíky za sebou).

Oblastní žebříčky Západočeské oblasti (SKV)

V západočeské oblasti pořádal Slovan Karlovy Vary během víkendu dokonce 3 oblastní žebříčky, z čehož jeden byl sprintový a na něm fáborková trať nebyla.

Sobotní fáborková trať

Nedělní fáborková trať

Oblastní žebříček Hanácké a MSK oblasti (AOP)

Hanácká oblast: Trať pro kategorii DH10N je liniová – dle možnosti pořadatele  je trať značena smajlíky nebo je trať vyznačena fáborky.
a) Liniová trať se smajlíky – jednoduchá trať, která je zvládnutelná po cestách a pěšinách, je značena po každém rozhodnutí na křižovatce nebo větvení smajlíky tak, že na smajlíky není vidět přímo z rozhodovacích bodů. V případě správného rozhodnutí je na cestě umístěn smějící se smajlík a na chybných volbách pak mračící se smajlík. Pokud dítě na postupu potká mračícího se smajlíka, znamená to, že zvolilo chybnou cestu, musí se vrátit zpět a zvolit jinou cestu. Hodnocení je podle času, přičemž za každou chybějící kontrolu je přičteno k cílovému času 10 minut a za každou kontrolu navíc je přičteno taktéž 10 minut. Na trať není připuštěn doprovod.
b) Liniová trať fáborkovaná – trať je vyznačena fáborky, postavena s nejméně 2 zkráceními. Hodnocení je podle času, přičemž za každou chybějící kontrolu je přičteno k cílovému času 10 minut a za každou kontrolu navíc je přičteno taktéž 10 minut. Na trať není připuštěn doprovod.

Trať pro kategorii HDR je vedena po stejné linii jako trať pro kategorii DH10N pokud možno s odlišnými kontrolami, případně totožná s tratí pro kategorii DH10N

Moravskoslezská oblast: Liniová trať musí být postavena tak, aby umožňovala vyspělejším závodníkům zkracovat trať (tzv. „stříhat na trati pytlíky“). Zkracování musí být vedeno po jasné linii cest, průseků, potoků a výrazných rozhraní porostů tak, aby závodník nemohl zabloudit a měl možnost se na značenou linii vrátit. Po schválení je možný jiný způsob značení. Může spočívat např. v označení všech cest odcházejících z křižovatky jednoznačným symbolem označujícím správnost či nesprávnost zvolené cesty (např. „smajlíky“). Velikost tohoto značení musí být nejméně 15×15 cm a jeho umístění musí vylučovat mylnou interpretaci např. při pohledu z jiné strany. Tyto symboly se musí umístit tak, aby nebyly viditelné všechny z jediného místa.

Na tamějším oblastním závodě se běžela pouze smajlíková trať bez fáborků

Oblastní žebříček Pražské a Stč. oblasti (LME)

Pro závod byla použita jedna linie se třemi různými tratěmi, které se lišily některými kontrolami i zkracovačkami. Obecně v Pražské oblasti pořadatel připraví kategorii TF (tréninková fáborkovaná bez omezení věku, na stejné trati s kategorií DH10F) = Fáborková trať s 5 – 8 kontrolami, která na 3-6 místech umožňuje zkrácení po cestě nebo jiné jasné vodící linii (s max. 2 rozhodovacími body) nebo přímo přehledným terénem při bezpečném zachycení obcházejícími fáborky. Zkrácení přináší znatelnou časovou výhodu i při zachování opatrnosti při opuštění fáborků a průběhu zkratky.

Trať D10F

Ještědská oblast: Na všech závodech musí být vypsány následující náborové nesoutěžní kategorie: D10L, H10L, HDR. Závodníci kategorií HDR mohou startovat volně dle jejich příchodu na start avšak nejlépe v první polovině startovní listiny. U závodníků kategorie HDR není třeba respektovat minimální startovní interval (tedy je možné, aby startovalo více závodníků kategorie HDR v téže minutě). Pokud je doprovod závodníka v kategorii HDR přihlášen jako závodník do některé ze soutěžních kategorií, pak je povinen nejprve absolvovat závod v soutěžní kategorii a teprve poté může absolvovat jako doprovod trať HDR.

Facebooktwitter


  1. Kuba Hulec says:

    14 kontrol pro fáborky??? To je zbytečně moc a když to běží sedmiletý dítě, tak dost často neudrží koncentraci. Ještě lepší je pak dát start HDR tak 2-3 kilaky od shromaždiště…

  2. Aleš B. says:

    14 kontrol na fáborky je hodně, ale šlo o městský sprint. Asi chtěli dodržet délku tratě, ale museli zajistit, že nebudou na trati vidět fáborky z jiného úseku trati, což by samozřejmě nadělalo dost potíží.
    V této souvislosti mě napadlo, zda by cestou pro “fáborky” při městských sprintech nebylo řešení bez fáborků, ale z kontroly na další kontrolu by bylo vidět. Děti by se tedy učily zvolit správný směr. Chtělo by to asi ale extra stavitele. Ten se normálně věnuje především DH21 a asi se nechce mentálně soustředit na HDR, DH10L, DH10N.
    K fáborkům mám ještě jednu nedávnou zkušenost se startovným. 120 – 180 Kč mi přišlo velmi nepřiměřené.
    https://oris.orientacnisporty.cz/PrehledPrihlasenych?id=4300&class=107261

  3. Radim H. says:

    No, nejake nazory na trate pro deti pri sprintu? Videt od kontroly ke kontrole mozna pujde na sidlisti, v centru mesta tezko..
    Faborky v mestskem prostredi mi pripadaji jako velky ulet..
    Dobre reseni neznam..

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *