Sloupek reprezentanta: Jiří Donda
Dnes je 26.01.2022

Orientační běh | Sloupek reprezentanta | 12.11.2021

Už jste viděli složení juniorského repre týmu na rok 2022? Mezi nováčky je také Jiří Donda, úřadující mistr republiky na klasice a závodník SKOB Ostrov. Jak ustát zimní nálož kilometrů a proč chodit běhat v pět ráno? Nejen o tom se dočtete v dnešním sloupku reprezentanta.

Těší mne, že vás zaujal zrovna můj první sloupek. Příjemné čtení.

Přesně před jedenácti dny (teda pokud tenhle článek čtete 12. 11.) začalo nové zimní přípravné období. To je přesně těch pět nejméně vhodných měsíců k pravidelnému tréninku, jenž je potřeba ideálně bez zranění a většího přerušování absolvovat, abyste položili kvalitní základ na další sezónu.

Někdo pouze běhá, někdo si přidá i běžkování. Lyže jsou fajne, já na nich jezdím tak, že si lopatou na školním hřišti vyházím sto metrů dlouhý ovál. Spíš nedoporučuji, radši jeďte někam na hory 🙂 

Určitě si vybavujete tu nechuť, když po dlouhém dni ve škole přijdete domu, jste unavení, venku mrzne, je tma jak v pytli a ještě vás čeká dlouhý objem. Je dobré s trenérem korespondovat a neběhat vytrvalosti po odpoledce do čtyř. Ne vždy je to však možné a člověk je nucen opustit svou komfortní zónu. Třeba tak, že jde běhat v pět ráno.

Po pár týdnech může přijít krize. Oběhá se těch málo okruhů kolem baráku a každodenní zábavné „točení“ se mění v nudný stereotyp. Zima, samota, klesající morálka, tma a čas, jenž nelze zkrátit ani urychlit se na pár dní stávají vaším největším soupeřem. Pokud ovšem vesele běháte ve skupině, či máte svého kamaráda do deště, nemusíte nic z výše uvedeného řešit, můžete nadále zvesela pokračovat.

Výběh na Klínovec v 5:00 s Radimem Tokárem a Oldřichem Kohoutkem (foto: archiv Jiřího Dondy)

Zimní příprava však není jen o kilometrech! (alespoň doufám, protože nejsem bůhvíjaký kilometrožrout) Důležité jsou i aktivity mimo běh. Uvádím alfu a omegu doplňující moje zimní tréninky, které považuji za stejně důležité jako běh samotný, protože jedno bez druhého nemůže dlouhodobě pořádně fungovat.

  1. Řádná regenerace – Kdy se zlepším? Po tom, co si odpočinu! Po každém tréninku je dobré se protáhnout. Při běhání nepracují pouze nohy a neměli bychom vynechávat svaly horní části těla. Perfektně regenerovat se dá také plaváním nebo saunováním. Myslím si, že s regenerací souvisí i naslouchání svému tělu. Jak řekl jeden výborný atlet: „Kdybych se měl na trati trápit, tak nebudu běhat, ani kdybych věděl, že tutově vyhraju.“
  2. Posilování – Bez pevných a silných svalů nelze přes zimu běhat takové dávky, aniž by nedošlo ke zranění nebo svalovým dysbalancím. Zpevněný střed těla je pro orienťáka potřebnější než kdekoliv jinde. S klasickými cviky se dají kombinovat i lehce netradiční cviky koordinace na posílení hlubokých svalů zaručujících lepší stabilitu těla při pohybu v technicky náročných terénech.
(foto: Vojtěch Illner)

To byl ode mě takový přátelský připomínáček, že už je nejvyšší čas ukončit offseason. Přeji pevné zdraví a mnoho sil pro příjemný trénink. Zdarnazdarzdar na jaře 🙂

Jirka Donda

Facebooktwitter


Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *