Máme tu další díl věnující tipům a trikům v OCADu. Trochu jsme změnili plán, dnes se podíváme na stavbu tratí štafet (případně družstev). Tato disciplína orientačního běhu má na rozdíl od závodu jednotlivců jeden důležitý a podstatný prvek – farsty. Pojďme se podívat, jak to umí řešit OCAD.
V první řadě musíme při zakládání nové trati zvolit jako Course type (Typ trati) “Relay” (“Štafety”) a za Legs (Počet úseků) počet úseků (zpravidla tedy 3). Přejdeme k samotné stavbě: start, kontroly, divácké úseky aj. přidáváme stejně jako při stavbě tratí jednotlivců. Pokud chceme tratě rozfarstovat, stiskneme tlačítko Insert (Vložit) ve stavitelském boxu. Zde máme dvě možnosti. Pokud zvolíme Team variation (Varianty týmů), rozfarstujeme tratě klasicky, každý úsek jedné štafety má jinou kontrolu. Alternativou je pak Leg variation (Varianty úseků). Tato funkce má za následek rozfarstovaní kontrol po úseku. To například znamená, že všechny štafety na 1. a 2. úseku mají jiné kontroly než 3. úsek. Využití Leg variation (Varianty úseků) se většinou používá při závěrečném pytlíku, kde poslední úsek je odlišný od ostatních, nebo při stavbě družstev, kde nadefinujeme odlišné kontroly pro mužské a ženské úseky.
Při stavbě se nám vyskytuje řada problémů, např. nevidíme samotnou trať, ale všechny varianty při spuštění Preview (Náhled). OCAD navíc vytváří neexistující spojnice mezi kontrolami, při tisku však zmizí. Stejně tak je potřeba dávat velký pozor na pořadová čísla u kontrol, aby nedošlo k jejich prohození. Proto doporučujeme několikrát před tím, než mapy vytisknete, exportovat tratě do PDF, kde objevíte případné chyby (případně do módu Course, který jsme vám ukazovali v minulém dílu). Až budete znát počet a startovní čísla jednotlivých kategorií, otevřete v hlavním menu položku Course Setting -> Classes (Tvorba trati -> Kategorie). K jednotlivým kategoriím přiřadíme trať, resp. lze ponechat zatrhnuté Create classes automatically – Vytvářet kategorie automaticky (u vyšších verzí OCADu ani nelze přiřadit u štafet k jedné trati dvě a více kategorií). Ve sloupci Runners/teams (Počet závodníků/týmů) doplníme počet štafet a vedle pak startovní čísla. Bohužel lze nastavit jen postupku (nejde několik čísel vynechat).
Do mapy budeme chtít také přidat startovní číslo (nezbytně) a variantu (zde záleží, zda chcete závodníkům ukázat, jaké mají varianty – to může ovlivnit i trochu závod). Stačí kliknout na ikonku (podobně jako na název kategorie nebo popisy) a přidat na požadované místo na mapě.
OCAD na rozdíl od OORGu neumí losovat varianty. Přesto pokud se chceme podívat, jaké kontroly má jaká štafeta, zvolíme buď Course Setting -> Export -> Course Version 8 (Text) (Tvorba trati -> Exportovat -> Tratě Ocad 8 (text) ) nebo Course Setting -> Export -> Export Relay Variations (Tvorba trati -> Exportovat -> Exportovat varianty štafet). Zde jsou varianty přehlednější, ale místo čísel kontrol jsou zde písmenka.
Tisk tratí štafet se liší od běžné tratě, jediná možnost je přes Tvorba trati -> Tisk -> Tratě. Po zadaní parametrů a vybrání příslušné kategorie potvrdíme tlačítkem Tisk a naskočí tabulka (viz Obr. 3). Zde je potřeba nastavit, co chceme tisknout. Zpravidla pro závody štafet vybereme Startovní čísla a případně nastavíme jen některé úseky nebo startovní čísla dle situace. Tisknout nelze bez nadefinování počtu týmů a startovních čísel v Course Setting -> Classes (Tvorba trati -> Kategorie)!
Upozornění
Dávejte velký pozor na pořadová čísla kontrol na trati. Číslo kontroly je zarovnáno doleva (pokud nastavení nezměníte), proto je možné, že na první pohled bude číslo kontrol zasahovat i do oblasti kolečka, pokud tuto kontrolu má více úseků. Na Obr. 4 lze vidět situaci z trati HD21 na MČR družstev 2013, kdy pořadová čísla byla již upravená pro tisk.
Seriál OCAD
- Příprava před stavbou tratí – vyšlo 29. srpna
- Základy stavby tratí v OCADu I – vyšlo 12. září
- Základy stavby tratí v OCADu II – vyšlo 26. září
- Popisy kontrol I – vyšlo 11. října
- Popisy kontrol II – vyšlo 24. října
- Fáborkové tratě – minulý díl, vyšlo 7. listopadu
- Scorelauf – minulý díl, vyšlo 21. listopadu
- Stavba štafet – dnešní díl
- Kombotech I – příští díl, vyjde 19. prosince
- Kombotech II
- Další typy tratí
- Statistika tratí
- Úprava mapy
- Tvorba mapy
- Georeference mapy
- Generování podkladů z dat LLS I
- Generování podkladů z dat LLS II
- Tisk
Další kapitoly připravíme na základě dotazů, přání a připomínek.
0 komentářů