Mnozí z vás jistě už někde slyšeli či četli, že je ve vývoji nová orienťácká počítačová hra, která má jistě ambice stát se plnohodnotným nástupcem léty prověřené, nicméně graficky i realisticky slabší hry Catching Features. Jakožto účastník “Final four” turnaje v CF při Banketu po MČR na klasické trati 2012, si dovolím krátkou recenzi hry Virtual-O.
Redakce O-news exkluzivně dostala licenci Virtual-O k otestování a k tvorbě recenze. Na úvod se sluší a patří napsat parametry vašich herních strojů, na kterých si Virtual-O zahrajete. Zapomeňte na to, že si vezmete váš notebook s interní Inteláckou grafikou a pojede vám to jak namazaný stroj. To narazíte. S trochou štěstí do prvního stromu, s trochou smůly hru vůbec nerozjedete. A co doporučuje sám autor hry:
Minimální požadavky:
Operační systém: 64-bit Windows 7, 8 (8.1) nebo 10
Procesor: Intel CPU Core i5-2500K 3.3GHz / AMD CPU Phenom II X4 940
Operační paměť: 6 GB RAM
Grafická karta: Nvidia GPU GeForce GTX 660 / AMD GPU Radeon HD 7870Doporučené požadavky:
Operační systém: 64-bit Windows 7, 8 (8.1) nebo 10
Procesor: Intel CPU Core i7-3770K 3.4GHz / AMD CPU FX 8350 4 GHz
Operační paměť: 8 GB RAM
Grafická karta: Nvidia GPU GeForce GTX 770 / AMD GPU Radeon R9 290
Hra se stále ještě nachází ve vývoji, ovšem už nyní je dostupná přes službu Steam má status hra s předběžným přístupem. Co to pro uživatele znamená?
Nejlépe na to asi odpoví článek přímo na Steamu o hrách s předběžným přístupem. Zjednodušeně řečeno zakoupíte si hru v dané fázi vývoje. Krom toho, že hru můžete hrát (byť může obsahovat chyby), tak se také můžete zapojit do zpětné vazby. Například tak nahlásit chybu, nebo říci, co se vám na hře líbí a co ne, čímž můžete ovlivnit další vývoj hry. Virtual-O zatím například obsahuje pouze dvě mapy (na kterých je už ale dostupných plno tratí). Je ale vysoký předpoklad, že do budoucna jich bude víc – jistotu ale nemáte.
Hratelnost
Prvních pár hodin testování máme za sebou, a tak již teď můžeme soudit dost o grafice hry. Nabízí se tady první srovnání s Catching Features. Zaseknutí se v kamenu/srázu/jezeře/budově? To určitě znáte z CF. Ve Virtual-O se mi za celou dobu hraní nic podobného nestalo. Herní engine je tak dobře zvládnutý, že ani vybíhání dlouhého kopce není důvodem k tomu, abyste dali na ‘šipku nahoru’ cihlu a šli si uvařit kávu. Hra nyní také nabízí dva módy – normální a elitní. V elitním módu se pohybujete 4x rychleji než v reálném čase, což klade vysoké nároky na rychlé a přesné čtení mapy. Samozřejmě také na to, abyste si rychle v hlavě spojili terén a mapu.
Jistě si také pamatujete na to, jak jste občas v CF narazili do stromu a pak se z toho nějakou dobu vzpamatovávali. To se vám ve Virtual-O nestane. Stromy sice tvoří přirozenou bariéru a náraz do nich vás zpomalí, ovšem adekvátně situaci.
Realističnost
Tady je už na první pohled naprosto zásadní posun oproti CF. Při spuštění hry na slabším přístroji se dostaví mírný “wow” pocit. Stromy jsou takové stromovitější, skály takové skalnatější. Ale při zapnutí hry na počítači odpovídajícímu doporučených nárokům okamžitě začnete poznávat tu pravou přírodu. Objeví se tráva a kytičky pohupující se v rytmu větru, vodu byste raději přeskočili, abyste se nezamokřili, a i ostatní detaily hry vypadají velmi realisticky. Zkrátka si budete připadat, jako byste právě probíhali lesem.
Zlepšení ve skutečném OB
Jedním z důvodů, proč je hra vyvíjena, je i snaha o edukativní činnost. Nejde jen o skvělý požitek z hraní, ale také o snahu zlepšit své orienťácké dovednosti. Jak jsme již psali výše, elitní mód nutí k neustálé koncentraci. Ve zrychleném čase je každá chybička poznat. Ztráta kontaktu s mapou tak může okamžitě znamenat konec nadějí na pěkný výsledek. Nebo na nalezení cíle.
Celkový dojem
I přesto, že je hra stále ve fázi vývoje, si s ní užijete spoustu zábavy a také se něco naučíte. Při dvou stávajících mapách není problém strávit hraním přes 20 hodin a stále mít pocit, že jste některá zákoutí mapy neprozkoumali. Grafika i hratelnost jsou ve hře perfektní. Co se týče “převádění map” z OCADu, tak to vypadá, že to bude pravděpodobně složitější proces, ale to byl i v CF s jednodušší grafikou. Ve chvíli, kdy se ve hře objeví další nové mapy, tak se bude rapidně zlepšovat také doba hraní. Stejně tak, jestli se objeví i možnost multiplayeru nebo třeba závodů, které budou otevřeny pro hraní do rankingu jen pár dní a donutí tak hráče k častějšímu hraní. A kdo ví, třeba se dočkáme i modifikací na LOB či MTBO.
Snad jediným negativem může být na první pohled poměrně vysoká cena. Cena kolem 1000 Kč za licenci sice není z nejlevnějších, na druhou stranu to ale není dočasná služba, kterou byste museli pravidelně obnovovat, nýbrž jediný vstupní náklad. A pokud se produkt bude vyvíjet stejně rychle jako doposud, tak věřím, že mnoho hráčů se postupně prohraje až k ceně 1 Kč/hodinu (tj. bude hrát déle než 1000 hodin). A rozhodně zde platí, že čím více lidí si produkt koupí (zaplatí hru), tím je větší šance na lepší a rychlejší vývoj.
Jako dlouholetému pařanovi neprávem opomíjeného finského Suunnistussimulaattori se mi třeba na Ladě nelíbí ta do očí bijící viditelnost. Až teprve skandinávské terény rozhodnou o skutečné kvalitě této hry, tudíž bych brzdil to počáteční nadšení. CF je již dávno za zenitem, toto ještě v plenkách, a tak doporučuju mrknout na suunnistussimulaattori.net
Kdo je autorem hry? Nějak jsem to nenašel. Min. z jaké země? Jen tak pro zajímavost 🙂
Autorem je Slovák Peter Furucz.
Je fakt, ze suunnistussimulaattori.net finske elitni tymy opravdu pouzivaji pro pripravu a minimalne za zkousku stoji. Ikdyz me osobne to pripada trochu uhozene, proc nejit do realneho lesa? 🙂