Pořádáme oblasťák! – DÍL 7

od | 10. 9. 2020 | Metodika, Orientační běh

Krásně uspořádaný závod, ale žádný závodník na startu. Jak to? Jak udělat, aby na váš závod přijeli? Jak dobře komunikovat, kde se zviditelnit a jak efektivně používat sociální sítě? O tom všem bude dnešní díl.

Není to o penězích. Ale o správné komunikaci, respektování základních pravidel, slušnosti a také vaší vizitce. Nejlepší reklamou je totiž předešlá zkušenost závodníků z vámi pořádaných závodů. Na internetu najdete tisícovky tipů, jak utratit peníze za skvělou propagaci. Pokud však na minulém závodě neseděla mapa, pořadatelé se na prezentaci kabonili, dvě kontroly byly na špatném místě a start byl posunut o dvě hodiny, pak bohužel se nemůžete divit, když v ORISu před vaším budoucím závodem najdete velmi nízké číslo přihlášených.

Další faktory ovlivňující účast

Pochopitelně to není jediný atribut. První předpoklad pro účast na vašem závodě, je zařazení do určité ligy. Tento seriál je zaměřen na pořádání oblastního žebříčku, proto pokud budete součástí dané série, pak již předem můžete počítat s nějakým základním počtem účastníků. Dalším faktorem je bezesporu kvalita terénů. Ne ve všech místech naší vlasti ale najdeme terény s pískovcovými skalami, břidlicovými lomy nebo terénními detaily. V každém místě ale můžeme najít nějakou zajímavost, možnost pozávodního výletu či další atraktivitu. Třetím aspektem, který trochu souvisí s oblastí, je místo závodu. Pokud se nalézá u větší aglomerace typu Prahy, Brna nebo Liberce, účast je vyšší než-li na Teplicku, jižních Čechách nebo Bruntálsku.

Aktuální počty registrovaných v jednotlivých oblastech
Východočeská 2286
Pražská 1687
Ještědská 1587
Středočeská 1380
Hanácká 1071
Jihomoravská 949
Vysočina 788
Západočeská 658
MS kraj 635
Valašská 629
Jihočeská 287

Chci být vidět

Většina pořadatelů ale chce, aby na jejich závod přijel nadstandardní počet závodníků. Ať již z určité prestiže, tak kvůli možnému výdělku a podpoře svého klubu. Základním prezentujícím nástrojem, ač na první pohled to tak nemusí vypadat, je ORIS. Nástroj pro přihlášky je povinný pro příjem přihlášek u oficiálních závodů, řada klubů ho používá jako jediný zdroj informací o závodě. Proto je potřeba nepodcenit vyplnění všech potřebných údajů, ale též je zde možné nahrát řadu zajímavostí – od ukázek map po tipy na výlety. Pokud máte pocit, že to nestačí, vytvořte webové stránky. Výhodou oproti ORISu je možnost publikování aktualit, navázání na sociální sítě a lepší způsob prezentace pro veřejnost. Další pravidlo zní: zviditelni závod tam, kde o tobě neví, ale je naděje přijet. Neznamená to dovézt letáček s informacemi o závodu Jihočeské oblasti do Švýcarska. Ale proč by se nemohl objevit na Vysočině, když v daném termínu zde žádný závod není? Proč to nenabídnout závodníkům z Prahy, když do místa závodu vede dálnice z české metropole? Na takovém letáčku nezapomeňte místo, datum, odkaz na více informací a nezapomeňte připojit ukázku mapy nebo fotku z prostoru. Využijte také své e-mailové kontakty a pošlete svým kamarádům informace, že pořádáte závod ve své obci.

Pozvěte veřejnost

Na řádcích výše jsme se bavili, jak přilákat na váš závod zejména orienťáky. Proč ale nepozvat i veřejnost? Komunikační kanály se určitě liší, domorodci slovo “ORIS” slyšeli maximálně od souseda Borise, který špatně vyslovuje B. Doporučujeme se při povolování akce spojit s představiteli města a kromě potřeb pro závod se zeptejte na prostor v lokálním tisku (zpravodaj obce, webové stránky), na obecní vývěsce nebo místním rozhlasu. Starosta, radní či jiný představitel často přesně ví, jak informace nejlépe distribuovat mezi místní komunitu. Není to však rozhodně jediný kanál. Věděli jste, že největší a nejznámější server o výletech a akcích v ČR, Kudyznudy.cz, umožňuje nahrání vaší akce zcela zdarma? Můžete být zařazení i do projektu ČUS Sportuj s námi a kromě finanční podpory dostat i mediální prostor na stránkách i v regionálních denících. Podobně doporučujeme i portál Sport v okolí, který kromě podpory sportovních klubů se zaměřuje na propagaci sportovních eventů. Neopomeňte doplnit údaje o vašem závodě též na serveru Začít orienťák, který základní informace přejímá z ORISu. Zkuste také využít termínovky běžeckých webů jako Svět běhu nebo Běhej.com.

Start OB
Start OB. Připraveno i pro veřejnost. Foto: archiv redakce.

Facebook je mrtev. Ať žije Facebook!

Z dlouhodobého sledování a naše statistiky sociálních sítí z prostředí OB nevyjímaje, je nejúčinnějším nástrojem na šíření informací sociální síť Facebook (FB). Ten má řadu uživatelů napříč různými generacemi, což je zásadní při propagaci akce. Existují asi tři způsoby sdílení informací:
a) přes FB stránku – Váš závod může mít vytvořenou celou stránku závodu. Vytvářet ji doporučujeme ale spíše pro tradiční závod s více ročníky nebo ligu, která má několik závodů tak, aby byla vaše stránka stále aktuální.
b) přes FB událost – FB stránka závodu, vašeho klubu nebo vy samotní můžete založit událost. Bude konkrétní na váš závod a doporučujeme ji vždy založit přes FB stránku vašeho klubu či jiné organizace.
c) přes osobní zdi uživatelů – nebuďte anonymní a sdílejte informace prostřednictvím vašich sítí. Informujte vaše přátele, že se chystá závod, který pořádáte a nalákejte na nějakou unikátní záležitost, která každého čeká.
Obecně na sociálních sítích, ať využijete Facebook či jiné, platí pár nepsaných pravidel. Pojďme se na ně podívat:

  • ukazujte, že na závodech intenzivně pracujete – různé perličky ze zákulisí (příprava arény, jak se balí mapy, rozhovor se stavitelem, …)
  • najděte vhodné časy (pátek pár minut po půlnoci obvykle není vhodný čas na sdílení různých věcí)
  • buďte kreativní a originální 
  • nebojte se prezentovat ani chyby
  • využívejte nejrůznější prostředky – ankety, videa, fotky
  • buďte aktuální
  • přispívejte pravidelně
  • informujte o zásadní dokumentech (vydání startovek, výsledků nebo pokynů)

Skončíme článek ale tím, čím jsme začali. Nejdůležitější je celkové vyznění akce, to vám žádné Facebooky ani letáky nenahradí.

Facebooková stránka Pěkných Prázdnin.

Užitečné odkazy

A to je pro dnešek vše. Příští díl “Pořádáme oblasťák!” bude mít podtitul “Shromaždiště”. Podíváme se, co neopomenout při jeho přípravě, jak na efektivní vybudování nebo jaké typy shromaždišť volit.

Seriál “Pořádáme oblasťák”

Díl 1
Díl 2
Díl 3
Díl 4
Díl 5
Díl 6
Díl 7 (dnešní díl)

3 Komentáře

  1. Avatar

    NE, letacky za sterac, navic na oblastak, proboha NE, to je pro me nejvetsi opruz, Jakz takz jeste akceptuju letacky z ciziny, ale stejne me vlastne asi nikdy na nic nenalakaly. Jsme zeleny sport, neni potreba placat zbytecne papir (staci na mapy a dejme tomu v rozumne mire i na startovky a vysledky), nepotrebuju jeste 3x za jaro letacek na oblastak u Ostravy…a ani na PP, protoze na ne jezdim uz 20 let (dobre, ty asi letacky uz ani nemaji, ale myslel jsem to principielne) :-). Pouzivejme poradne internet, to staci!

    Odpovědět
  2. Avatar

    Díky letáčku za sklem už se nám několikrát podařilo vyrazit na skvělé závody. Tohle ekologii určitě nevytrhne…

    Odpovědět
  3. Avatar

    a bohuzel diky takovemu pristupu to nebude dlouho lepsi…to si to vazne nedokazes najit na internetu?

    Odpovědět

Vložit komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Dnes je 1. 12. 2022
a svátek má Iva.