Podcast: Jak na dětské tratě?

od | 14. 2. 2024 | Metodika, Orientační běh, Podcast, Stavba tratí

Dnešní díl O-News.cz Podcastu bude opět společný, protože se v něm prolínají tréninkově-závodní část s pořadatelsko-stavitelskou. Tématem dílu jsou totiž dětské a žákovské tratě. A podíváme se na ně jednak pohledem stupňů rozvoje orientačního běžce vycházejících z metodiky LTAD. Tedy, co by měl orienťák v určitém věku trénovat – umět. A také pohledem nové metodiky pro stavbu dětských a žákovských tratí s optikou stavitele. Probereme, jak by měly tratě pro danou věkovou skupinu ideálně vypadat a jaké parametry by měly splňovat. A nebo jak by naopak rozhodně vypadat neměly. Co bylo impulsem ke vzniku jednotné metodiky pro stavbu dětských tratí? Proč vznikla až loni? Jak má správně vypadat fáborková trať? Jaká je optimální délka HDR? Může jít doprovod nejprve na HDR a až poté na svůj závod, pokud sám závodí? Má mít D/H10 jiné kontroly než fáborky? Má být rozdíl v D/H14 na oblastní úrovni a na ŽB? Bohaté téma, spoustu otázek. Odpovědi na ně hledá Dan WolfDavidem Procházkou a metodikem Sekce OB ČSOS Pavlem Košárkem. Příjemný poslech (a čtení)!

Jak postavit tratě pro naše nejmenší, aby je bavily a zároveň neodradily? (Foto: Jiří Čech, Czech O-Tour)

“V mém povídání o stavbě tratí jsme se dosud hodně zaměřovali především na tratě elitní respektive tratě s nejvyšší orientační náročností, tedy cca od D/H16 a výše. Občas jsme narazili např. u kontrol na to že máme i něco jako jednoduché kontroly a že se používají třeba v dětských tratích. A taky jsme akcentovali, jak důležité je zvolit správnou koncepci závodu, místa startu a cíle s ohledem právě na dětské tratě. A slíbil jsem, že k dětským a žákovským tratím se vrátíme. Dnes ten čas nadešel,” uvozuje povídání Dan Wolf.

Na začátku loňského roku vyšel nový Metodický pokyn ke stavbě tratí pro kategorie nejmladších závodníků a žactva, který má na svědomí tým vedený metodikem sekce OB Pavlem Košárkem.

“Už dlouho se ukazovalo, že dětské tratě nejsou standardizované napříč oblastmi a u všech pořadatelů. Zásadním impulsem vzniku jednotné metodiky pak byl závod v Krušných horách v květnu 2022. Ten byl pro děti tak náročný, že poté vyvrcholilo přesvědčení nás – trenérů, že je potřeba s tím něco dělat. V těchto kategoriích je velmi důležité jednoznačně standardizovat, co má jaká věková kategorie umět a jak má podle toho vypadat trať.”

Tento metodický pokyn navazuje na v roce 2022 vydaný materiál “Stupně rozvoje orientačního běžce”, který je založen na metodice LTAD (Long Term Athlete Development) a představuje v ucelené formě požadavky na jednotlivé věkové skupiny od narození až do dospělosti.

Metodický materiál Stupně rozvoje orientačního běžce představuje v přehledné a ucelené formě požadavky na jednotlivé věkové skupiny od narození až do dospělosti. Vzhledem k návaznosti jednotlivých skupin ho lze využít i pro ty, kteří s orientačním během začínají později.

Hlavním důvodem, proč jsou tratě pro nejmenší často neadekvátně stavěnou skupinou tratí na českých závodech, je chybějící specifikace obtížnosti tratí pro tyto kategorie. Trenéři či rodiče dětí musí dopředu znát obtížnost tratě v kategoriích, na které chtějí své svěřence přihlásit. Obtížnost tratí v jednotlivých kategoriích by měla být stejná ve všech soutěžních oblastech v ČR,” píše se v předmluvě příručky.

A proto vznikla tato jasná metodika, která nám udává požadované obtížnosti jednotlivých tratí. To se následně dá i přenést pro popsání obtížností ostatních kategorií, třeba těch pro veřejnost.

Vzorová ukázka fáborkové trati.

Jak na “desítky”, “dvanáctky” a “čtrnáctky”? Poslechněte si celý díl našeho podcastu a než začnete takovou trať chystat, mrkněte do příručky. Stojí za to!

0 komentářů

Vložit komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Dnes je 20. 4. 2024
a svátek má Marcela.