Minulý pátek schválila Soutěžní komise OB ČSOS na svém zasedání ve Šternberku zásadní novinku, která bude platit od roku 2018. Má dojít k rozdělení ŽB Čechy na další dva regiony: Východ a Západ. Důvod pro toto rozdělení, který byl i projednán na konferenci o budoucnosti OB tři týdny před zasedáním SK, byl velký nárůst členské základny v posledních letech, na které soutěžní dokumenty nejsou plánované (ty byly zhruba na 6500 registrovaných závodníků, nyní se blížíme k 10 000).
Nové nařízení se dotkne pouze ŽB-Čechy, ŽB-Morava bude stále beze změn (masivní nárůst členské základny se totiž týká hlavně středu, severu a východu Čech). V regionu Východ bude působit Východočeská oblast, oblast Vysočina a Jihočeská oblast. Do Západu bude spadat Západočeská, Středočeská, Pražská a Ještědská oblast.
S rozdělením úplně nesouhlasí Radim Hošek, stavitel letošních sprintových štafet na Mistrovství Evropy: “Chápu, že se SK snažila nějak řešit ten současný obtížně udržitelný stav s počtem startujících na ŽB Čechy, ale podle mě je škoda, že tomu nepředcházela nějaká větší diskuse. Pokud přistoupit na takový řez, tak osobně bych ho vedl spíš jihovýchodním směrem – tedy Ještědská, Východočeská a Vysočina vs. zbytek Čech. Ale spásu v rozříznutí Čech moc nevidím.” Naopak Aleš Richtr, trenér žáků a současně člen skupiny rozhočích při SK, vidí možné výhody ve zkrácení doby startu a to minimálně na krátké trati, prodloužení startovního intervalu na klasice. Také oceňuje zkrácení cestování. Problém vidí jinde než Radim: “Nevýhodu vidím jednoznačně v menší pestrosti terénů a častější opakování prostorů závodů. A z dlouhodobého hlediska možná nejdůležitější (i když teď to někomu bude připadat úsměvné) omezení komunikace mezi lidmi z různých oblastí.” Otázka je, zda novinka bude opravdu účinná a závodníci se z oblastí co možná rovnoměrně “rozprostřou” mezi vytyčené regiony. “Letošní závod v Hraběticích (cca 1800 startujících) jasně ukázal, že orienťáci jezdí hlavně tam, kde čekají hezké terény a tratě. U kategorií 20/21 je to mj. dáno i tím, že body do rankingu získají kdekoli, a u veteránů pak hlavně tím, že jim víc záleží na požitku z hezkého závodu než z nějakého “prestižního” umístění v žebříčkách. Takže předpokládám, že když bude někde zvlášť hezký terén a proti tomu ve stejném termínu něco nevýrazného, tak se lidi sejdou v tom pěkném terénu a zase jich přijedou skoro 2000,” myslí si Zdeněk Koč z SK GORDIC Praha Kačerov. ŽB Čechy Východ a Západ je koncipován tak, aby vždy závody byly pořádány ve stejném termínu. Pokud bude v jednom regionu přiděleno pořadatelství Žebříčku A, bude součástí i daný ŽB Čechy, který spadá do jedné ze dvou oblastí. Ve stejném víkendu bude uspořádán i ŽB v druhém regionu. “ŽB Morava neběhá z mého pohledu skoro nikdo, odhaduji cca 600-800 lidí, což vzhledem k velikosti ŽB Čechy je tak polovina, takže rozdělení má z hlediska pořadatelů, povolení a dalšího svoji logiku. Rizikem rozdělení je fakt, že na jedny béčka v Čechách může přijet 500 lidi a na druhé 1000 lidi, “ upozorňuje Mirek Kalina, který stojí za novým klubem SPORTICUS orienteering. Jak se tato změna usadí, uvidíme v prvních letech po zavedení. První ŽB-Čechy Západ uspořádá SK Praga Praha v Brdech v termínu 5. – 6. května 2018. Závod ŽB-Čechy Východ ve stejném termínu bude teprve přidělen.

Momentka z letošního ČP v Hraběticích, kterého se uskutečnilo bezmála 1850 závodníků. Foto: Petr Kadeřávek.
Osobně si myslím, že podobný problém bude muset řešit OB na všech úrovních. Mnoho závodníků, málo pořadatelů, tedy příliš mnoho lidí na jednom závodě bude činit problémy. Jak píše Sosna, při menším počtu je zase problém financovat novou mapu. Řešením tedy je zvýšení startovného tak, aby pořadatelé byli motivování nelehkou práci s přípravou závodů absolvovat. Asi je to kacířská myšlenka, které se leckomu nemusí líbit, ale více závodů v jednom termínu za vyšší startovné bude jednou stejně nutnost. Mně se sice osobně víc líbí malé idylické závody v JČ nebo ZČ, ale realita ve většině oblastí je jiná