Již zítra se začne v Písku psát nová kapitola české orienťácké historie. V 10:00 startuje kvalifikací premiérové MČR v knock-out sprintu. Co byste neměli vynechat při čtení 16stránkových pokynů? Kdo bude patřit mezi favority? Kdy a kde fandit? A lze MČR sledovat i on-line? To vše a mnohem více v naší předstartovní horečce!
Kde sledovat?
Nejprve se pojďme podívat na to, kde bude možné MČR sledovat. V provozu budou samozřejmě on-line výsledky:
Pro odpolední vyřazovací boje bude samozřejmě v akci i GPS tracking, nicméně aby nemuseli závodníci být celé odpoledne v karanténě, tak bude zveřejněn až po závodech. Pomůže ale zajisté alespoň komentátorům v aréně sledovat závod a vytvořit dobrou atmosféru.
Nemůžete fandit v aréně? Sledujte sociální sítě O-News.cz!
Budeme mít na místě naše reportéry a budeme plnit sociální sítě (stories na Instagramu i Facebooku) informacemi z místa konání.
Pokud se podaří zrealizovat, tak plánujeme na Instagramu O-News.cz pro Vás odvysílat velkou část vyřazovacích bojů (minimálně finále) živě. Sledujte nás od 14:30 a 15:40, fanděte a vydejte se s námi do Písku!
Komu fandit a kdy?
Na startu by měla být kompletní česká sestava nominovaná na Mistrovství Evropy, které se koná na začátku října v Itálii. Bylo by překvapením, pokud by někdo z šestice nominovaných žen na ME (Čechová, Janošíková, Matějková, Pekařová, Peterová, Zlámalová) nebo sedmičky mužů (Glonek, Hubáček, Chaloupský, Král, Křivda, Roudný, Vandas) nepostoupil do vyřazovacích bojů. Jednoduché to ale mít rozhodně nebudou, jsme zvlášť zvědavi, jak jim budou zatápět závodníci a závodnice z širší české špičky a hlavně rychlí mlaďáci, kterých je na startu celá řada. Z potenciálních favoritů neuvidíme bohužel zraněné Vendulu Horčičkovou s Denisou Kosovou nebo třeba Miloše Nykodýma, který sprintovou část sezóny neabsolvuje.
Teď se už pojďme podívat na to, co na závodníky čeká.
Před cestou
Než vyrazíte na cestu do Písku, nezapomeňte si sbalit sprintovou výbavu, hladké boty (pořadatelé uvádějí, že zpevněný povrch tvoří 90% terénu) a samozřejmě nabitý SIAC čip.
Na cestě
Cestou je vhodné si v autě naladit a poslechnout náš podcast s hlavním rozhodčím píseckého MČR Radimem Hoškem a knock-out kingem Vojtou Králem, který vám poví, jak se taková disciplína vlastně běhá a poradí něco z jeho taktiky, se kterou v začátcích této disciplíny na světové scéně slavil úspěchy. Bude je slavit i v začátcích českého knock-out sprintu?
Po příjezdu do Písku nezapomeňte na povinný příjezd na parkoviště a příchod do arény. Nesmíte vjet ani vejít do závodního prostoru. Přijet můžete pouze od jihu a sjet do Čelakovského ulice a z ní hned odbočit do ulice U Výstaviště. Pokud jedete od D4 (třeba od Prahy), tak se musíte otočit na exitu za řekou u McDonaldu.
Před startem
Ve všech kolech je pro účastníky MČR povinná karanténa. Ta kvalifikační zavírá brány již v 10:05 a je vzdálena 450 metrů. Kdo by nestíhal, může do ní vstoupit hned z parkoviště, které je poblíž. Věci pořadatelé do arény nepřeváží, startuje se krátce, závodníci si pro ně mohou dojít již v 10:38.
Každé kolo (i kvalifikace MČR) se běží se startovním číslem – čísla jsou vždy v odběru v karanténě a na každé kolo bude nové číslo.
Věnujte pozornost pokynům ke startu. V kvalifikaci je tříminutový koridor, ve vyřazovacích bojích pak čtyřminutový. Popisy jsou k odběru na startu v kvalifikaci a nižších finále. Ve vyřazovacích kolech jsou pouze na mapě.
Při závodě
Běží se na mapě v měřítku 1 : 4000 v ISSprOM 2019-2. Pořadatelé upozorňují na víceúrovňové struktury, které se vyskytují v prostoru. Zajímavé je, že uvádějí, že pokud je v takovém místě kontrola, tak ji máte hledat v horní úrovni.
V prostoru mohou být umělé překážky značené tlustou fialovou linkou případně doplněnou o šrafy. A také zakázané ulice, které jsou značeny šrafy a v místě šrafů je zakázáno je překonávat. Pořadatelé také v pokynech upozorňují na křížení tratí a jejich mnohdy zamotaný zákres, tak čtěte pozorně čísla kontrol.
Pořadatelé také uvádějí, že “v semifinále anebo finále F bude použita single-sheet výměna mapy”, tedy že bude více výřezů mapy pod sebou na jednom papíru. Poslední kontrola jednoho výřezu je zároveň startem na následujícím výřezu.
Takové špeky si připravil na závodníky stavitel tratí Dan Wolf, který na webu závodu popisuje i další úskalí stavby tratí této disciplíny. “Jako stavitel musíte i do výrazně kratších tratí dostat všechno to, co by měl obsahovat dobrý sprint. Tedy zajímavé postupy o několika variantách, komplexní volby postupu, zrychlení, zpomalení do technických pasáží apod. Vyřazovací kola se navíc běží s hromadným startem, kde je potřeba se pokusit startovní pole rozdělit a závodníkům nabídnout co nejvíce možností zkoušet své varianty a rozhodnout závod “orienťácky”, ne jen fyzicky v cílové rovince.” Tak uvidíme, jak se to podaří.
Po závodě
Jak to bude v cíli, když dojde na těsný finiš? Stejně jako u štafet. V semifinále a finále rozhoduje pořadí na cílové čáře. A sice hruď.
V cíli vám budou odebírány mapy pouze ve vyřazovacích bojích. V ostatních kolech pořadatelé mapy závodníkům nechají, aby si mohli analyzovat postupy. Účastníky odpoledního veřejného závodu a nižších finálových skupin pak žádají o dodržování fair-play.
A jak je to s těmi postupy?
V dopolední kvalifikaci se běží vždy tři rozběhy, z každého postupuje šest nejlepších do semifinále. V ženách je to 6 závodnic z 21, tedy necelá třetina. V mužích to bude přísnější, neb v rozběhu je vždy 39 závodníků.
6 nejlepších ze tří rozběhů = 18 závodníků jde do semifinále. To startuje od 14:30 hromadným startem po vlnách. Na trať se vydá vždy šestice. Alokace do semifinálové skupiny je předem daná dle výsledků rozběhů, závodníci si tyto skupiny sami nevybírají. Pouze dva nejrychlejší v semifinále postoupí do finále, přičemž rozhoduje pořadí na cílové čáře. Ve finále se utká šestice nejlepších žen a šestice nejlepších mužů od 15:45.
Ve vyřazovacích kolech může být implementována jedna ze třech větvících metod: tzv. self-choice, kde si závodník během 20 sekund vybírá ze třech nabízených variant tratí; motýlek, tedy větvící metoda spočívající v opakovaném probíhání některých z kontrol a možnosti variovat pořadí pasáží mezi takovými kontrolami; a nebo žádná větvící metoda, tedy, jak pořadatelé vtipně uvádějí, “nulová větvící metoda spočívající v absenci větvení”.
Na to jakou z metod pořadatelé využijí si budeme muset počkat až do Písku, protože sami závodníci se to dozví až těsně před startem.
0 komentáøù