5 důležitých tipů pro co nejlepší výkon

od | 5. 3. 2024 | Metodika, Orientační běh, výživa

Jsme rádi, že partnerem Českého svazu orientačního běhu je Enervit, specialista na výživu pro vytrvalce. Díky tomuto partnerství můžete mj. čerpat také z doporučených tipů od odborníků – abyste měli dostatek energie na trati, i druhý den po závodě nebo tréninku.

Výživa je při vytrvalostním sportu nesmírně důležitá a pro orientační běh to samozřejmě platí také. Na co si dát pozor, aby vaše tělo bylo perfektně připravené na závod, nedošla vám energie na trati a regenerace přinesla vyčerpanému organizmu vše potřebné pro zotavení? Enervit má pro vás 5 základních pravidel.

1) Myslete na závod včas, i po stránce výživy

Datum závodu máte v kalendáři už dlouho. Počítáte s ním, těšíte se a chcete na něj natrénovat. Aby vaše příprava byla stoprocentní, nezapomeňte po každém tréninku kvalitně regenerovat. Výrazně vám s tím pomůže regenerační nápoj Enervit R2 Recovery Drink nebo Enervit After Sport. Ten první se hodí po dlouhotrvajícím výkonu nad 90 minut, ten druhý zase po kratších, ale intenzivních trénincích. Proč je pro váš trénink regenerace důležitá, se dočtete zde.

Pár dní před závodem je dobré začít také s dodáváním hořčíku a dalších minerálních látek, zvlášť trpíte-li na křeče. Vhodné je Enervit Magnesium, které kromě dobře vstřebatelné formy hořčíku (citrát hořečnatý) obsahuje i draslík a sodík.

Pokud chcete pomoci svalům s okysličováním, doporučujeme alespoň týden před závodem užívat Enervit Carbo Flow. Revoluční produkt ze speciálních kakaových bobů obsahujících flavonoly, které pomáhají roztahovat cévy.

2) Připravte tělo na sport

Den D je tu a vy už netrpělivě očekáváte start. Nachystali jste na něj kvalitně svůj organizmus? Nastartovali jste všechny energetické systémy, ze kterých tělo bude čerpat energii pro sportovní výkon? To všechno dokáže Enervit PRE Sport – nízkoglykemické sacharidové želé, které vyřeší otázku, co jíst před závodem. Abyste se cítili sytí, ale neměli plný žaludek, měli nastartované energetické systémy a mohli využívat veškerou dostupnou energii.

Pokud byste v době 2 hodin před startem snědli cokoli sladkého, „típli“ byste si tuky jako důležitý zdroj energie, navíc by se dostavila hypoglykémie jako reakce na rychlý nárůst krevního cukru (což je práce inzulinu). Suma sumárum – váš výkon by nebyl stoprocentní, o čemž se podrobně dočtete zde.

3) Dodržujte pitný režim

Už mírná dehydratace má vliv na váš výkon. Chcete-li tedy jet naplno, je potřeba neustále doplňovat vypocené tekutiny. A také minerální látky, které i během sportu plní důležitou roli v mnoha procesech organizmu. Proto je iontový nápoj Enervit Isotonic Drink, dodávající navíc i energii, tím nejvhodnějším, co na trati zvolit. Pít je potřeba po malých dávkách neustále, v ionťáku můžete mít rozmíchané i magnezium (v případě, že trpíte na křeče). Důležité je myslet také na správné ředění, aby se dobře vstřebával (podrobnosti najdete zde).

Využít můžete také vysoce koncentrovaného energetického nápoje Enervit Maltodextrin Fructose, který dokáže dodat rychlou energii v maximální vstřebatelné dávce. 

4) Doplňujte energii na trati

Stálý přísun energie během závodu je klíčový, a to ze dvou důvodů. Objem sacharidových energetických zásob v organizmu je velmi omezený, přitom právě sacharidy hrají důležitou roli. Jde o dvakrát rychlejší zdroj energie než u tuků (což vám pomůže v případě potřeby zrychlení, náročných pasáží nebo závěrečného finiše), a zároveň i pro spalování tuků jsou sacharidy potřeba (více o sacharidech se dočtete zde).

Proto je důležité tělu sacharidy během sportu neustále dodávat, aby je mohlo využít pro váš výkon. Ideálním zdrojem je sportovní výživa, která obsahuje dobře vstřebatelné sacharidy a žádné látky, který by zatěžovaly vaši trávicí soustavu a zpomalovaly využití sacharidů (např. vláknina, tuky, bílkoviny). Na výběr máte z energetických tablet (Enervit Carbo Tablets), gelů (Enervit Gel), liquid gelů (Enervit Liquid Gel), tyčinek (například Enervit Competition Bar) nebo již zmiňovaného energetického nápoje Enervit Maltodextrin Fructose.  

5) Regeneraci berte vážně

Často se na ni zapomíná, přitom je strašně důležitá. Ať už proto, že se chcete druhý den po závodě nebo náročném tréninku cítit fit, nebo proto, že se chcete zlepšovat. Právě v době regenerace se totiž posouvá vaše výkonnost a naopak – nevěnujete-li zotavení pozornost, následky mohou být fatální. Přetrénovanost, chronická únava, stagnace či zhoršení vašich výkonů jsou některé z nich.

V čem tkví tajemství kvalitní regenerace? Tělo díky ní načerpá zpět energii a živiny, které během výkonu poztrácelo a má prostor se připravit na další zátěž. Adaptuje se tak na stále náročnější podmínky a vaše výkonnost roste. Za předpokladu, že vždy doplníte, co je třeba, a uděláte to hned po sportu (využijete tzv. anabolické okno, které trvá zhruba 30 minut). Proto se vám hodí regenerační nápoje (Enervit R2 Recovery Drink nebo Enervit After Sport), které jsou díky své formě rychle vstřebatelné a namixované přesně podle fyziologických potřeb organizmu vyčerpaného sportem.

Chcete-li od svého těla sportovní výkony, myslete na to, že mu musíte něco i dát a vytvořit organizmu adekvátní podmínky. Sportovní výživa Enervit má s vytrvalostními sporty už 60letou zkušenost a funguje na principu lidské fyziologie. Sami poznáte, jak pomůže sportovat lépe vám.

0 komentářů

Vložit komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Dnes je 20. 4. 2024
a svátek má Marcela.