Sloupek reprezentanta: Jana Knapová
Dnes je 20.10.2017

Metodika | Sloupek reprezentanta

Pro zpestření pátečního večera není lepšího čtení než Sloupek reprezentanta. Tentokrát velmi přínosný a metodický. Do naší pravidelné páteční rubriky přispěla Jana Knapová. Letošní mistryně ČR ve sprintu, která nás v této disciplíně bude reprezentovat i na MS, které již klepe na dveře, se rozepsala právě o sprintu. Co udělat pro to, abyste se zlepšili ve sprintu? Jak se na sprint připravit a jak na něj trénovat? Právě o tom je toto čtení na páteční večer.

Jana Knapová ovládla MČR ve sprintu v Brně. (Foto: Petr Kadeřávek)

Jak na sprint?

Před pár lety by si většina z nás ťukala na čelo, kdyby nám tvrdili, že v roce 2020 se na Mistrovství světa v orienťáku závodníci vůbec nepodívají do lesa.  A ejhle, realita vypadá přesně tak. Už za tři roky má Dánsko pořádat pouze městské sprintové Mistrovství světa.

Sprint je dost specifická disciplína a značně odlišná od těch lesních. Je to také disciplína, která se v poslední době nejvíce vyvíjí a proměňuje. Není však třeba nad ní lámat hůl. Stačí pár triků a tipů a hned se můžeš stát sprintovým mistrem i Ty!

Trénuj sprint

Málokdo, pokud vůbec někdo, vyhrál sprint, aniž by ho trénoval. Klíčem k úspěchu není být precizní mapař, ani kroužit na atletickém oválu a běhat 3000m pod 10minut (pro holky) nebo snad pod 8 minut jako Belgičan Yannick Michiels. Jednoduše, na sprint musíte trénovat sprint – běhat mapové sprintové tréninky, intervaly na hraně toho, kdy to umapujete. Učíte se vybíhat a hlavně sbíhat schody, obtáčet zábradlí, vybírat zatáčky a sekat rohy. Učíte se rozhodovat ve zlomku času, který jinak na volbu máte v lese. Učíte se všechno toto provádět hladce a plynule. Protože právě v plynulosti tkví velká část úspěchu. Vojta Král například běhal své sprintové kolečko, aby natrénoval všechny tyto situace, které na sprintu, na rozdíl od atletického oválu, potkáte. Mojí radou je: trénuj sprint a ten se neběhá pomalu. Rozdělit si tréninkovou trať na tři kratší intervaly, které jdu závodním tempem, je vždy přínosnější, než na mapě obklusat všechny myslitelné kontroly a postupy.

Plné soustředění na trati. (Foto: Tomáš Bubela/O-News.cz)

Rozhoduj se pod tlakem, trénuj u stolu

Kdo má však čas a hlavně nohy na to běhat každý den naplno sprint? Nikdo. Je tu ale dobrá zpráva. Některé faktory, které rozhodují při sprintu, se dají dost dobře natrénovat od stolu. Nauč se rychle rozhodnout. Jednoduše si vezmi jakoukoliv mapu se sprintovou tratí a tužkou probíhej co nejrychleji trať. Může to znít absurdně, ale i toto je velkou součástí přípravy mistrů, konkrétně třeba dánského týmu. Pokud nemáš mapy a už jsi větší kamarád s myší od počítače než s tužkou, je tu další skvělá zpráva, a to Running Wild (3drerun.worldofo.com/2d/runningwild.php). Místo na papír ťukáš postupy myší do mapy a musíš být sakra rychlý v rozhodování. Postupy si pak můžeš s ostatními zanalyzovat a zjistit kudy to bylo lepší.

Vyhrát ještě před startem

Ve sprintu můžeš tak trochu vyhrát ještě před startem. Pořád je potřeba mít natrénováno, mít fyzičku, ale část práce, kterou můžeš udělat před startem je obrovská. Řekněme, že je dokonce tak velká, že na světové scéně už bez ní nemáš šanci. Musíš co nejpodrobněji vědět, jak vypadá prostor, ve kterém poběžíš a co tě na trati může čekat.  Pracuj s tím, co ti pořadatel dovolí a prozradí. K nastudování prostoru se dá skvěle využít Street View a fotky dostupné na internetu, takto si můžeš udělat velmi detailní a naprosto postačující obrázek. Někdy dělá pořadatel tajnosti, kde se závod přesně poběží, většinou se ale i tak musí prozradit na úřední desce města apod.

Dalším postupem je pak vizualizace. Letos jsem vyhrála sprintové MČR v Brně. I přesto, že jsem nebyla v nejlepší fyzické formě. Titul jsem si vyhrála už před startem. Úvodní záludnou a mapově náročnou část trati v hradbách pod katedrálou na Petrově jsem podle snímků z internetu dopodrobna znala předem. V karanténě hodinu před závodem jsem si vymýšlela, kudy a jakým směrem tam trať povede. Ležela jsem v tělocvičně na zemi a vypadala, že odpočívám. Mezitím jsem však v hlavě dokola probíhala hradbami tam a nazpátek. Když jsem do nich po startu opravdu vběhla, bylo to už asi popáté. Představte si, jaký je rozdíl běžet těžký sprint napoprvé a napopáté.

Pravidla jsou pravidla a embargo je embargo

Jedna věc je využít na maximum, co pořadatel povoluje, druhá je ale dodržovat, co on a pravidla zakazují. Orienťák je naštěstí sport plný fajn lidí, pro které je ve sportu fair play vždy důležitá hodnota. Přesto, ve sportu jsme si nastavili pravidla hry, podle kterých bychom všichni měli hrát. Pokud je někde embargo a zákaz vstupu, musím si vybrat, jestli pro závod pro jednou oželím návštěvu své oblíbené restaurace, která se v něm nachází. Pokud chci běhat sprint, měl bych vědět, že přes dvojité ploty ani tlusté černé zdi se neleze a stejně jako na longu neberete dvojku dřív než jedničku, stejně tak jako ve fotbale nedáváte góly rukama.

Ale hlavně nezapomeňte, že sprint může být především velká zábava!

Jana Knapová

Facebooktwitter


  1. Jana says:

    Teda super sloupek, díky za napsání!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *