Sloupek reprezentanta: Barbora Hrušková
Dnes je 23.10.2017

Orientační běh | Sloupek reprezentanta

V dnešním pravidelném seriálu si pro vás sloupek připravila mladá reprezentantka Barbora Hrušková, které se letos sezóna výborně povedla. Zmiňme například výsledek na letošním Euromeetingu, kde obsadila na krátké trati krásné 7. místo.  A připravila možná trochu netradiční povídaní – o tejpování. A i když to na první pohled nevypadá, o zábavu nebude nouze. Příjemné čtení!

DSC_1058

Barbora Hrušková je pro příští rok zařazena do RD B. Foto: Anna Auerműllerová

Tejpování

Většina z nás si už někdy vyhodila kotník, ať už při závodě, tréninku, nebo někde jinde. Samozřejmě, existují i výjimky, kteří mají snad gumové končetiny, jako Úžasňákovi, a nikdy v životě se jim tato nepříjemná situace nestala. Co ale dělat, když už si kotník vyhodíte, ale nechcete kvůli jednomu malému zranění zabalit sezónu? Názorů, jak ho léčit a jak předcházet takovému zranění, je mnoho. Pro příklad uvedu náš oddíl. Tréninkové jádro našeho oddílu se dělí na tzv. „Tejpery“ a „Hejtery“. Vždy, když je závod v nějakém kamenitém terénu nebo náročné podložce, tak tyto dvě skupiny mezi sebou diskutují, jestli je dobré si na závod zatejpovat kotníky, či nikoliv. Tejpeři si koupí ve stánku tejpovačky a zabírají hejhterům židličky, aby se mohli při tejpování posadit. Také nabádají mladší oddílové kolegy ke stejnému činu, aby se nezranili. Hejteři naopak svoje peníze utratí za čaj a poslední minuty před odchodem na start tráví odpočinkem na karimatkách. Přičemž pokřikují na mlaďáky, ať zbytečně neutrácí za tejpky: že když si budou pořád tejpovat, tak si ty vazy v kotníku nikdy neposílí, atd.. Poté drze požádají o kus tejpky na tkaničky. Občas tento spor vygraduje až příliš. Kvůli těmhle případům vozíme na některé závody hned dva stany, aby nedošlo k narušení předzávodního soustředění následkem ostrého sporu. Toto téma se v našem oddíle stalo tak populárním, že zvítězilo i při hlasování na téma masek oddílového přeboru. Naštěstí ale bylo vetováno. Já se musím přiznat, že patřím do skupiny Tejperů. Bohužel jsem si už kotník podvrkla tolikrát, že se to nedá počítat. Během desíti let jsem vyzkoušela různé tejpovací pásky i techniky, běhat v ortéze, posilovat vazy, ale vždy se mi zranění zopakovalo, i když jsem třeba v tu chvíli měla zatejpováno. (Tejpka se přetrhne, nebo navlhne a odlepí.) Neustále si pokládám otázku, co bych měla dělat, abych před každým závodem nemusela trávit 20 minut tejpováním. Jednou možností je ortéza, která však nemusí úplně sedět, občas dře, dělá puchýře a nedrží kotník ve všech směrech.

tejpka

Tejpovacích pásek existují velké množství. Zdroj: Sporticus.cz

Správné a časté posilování pomáhá, ale ne na 100 %. Posilovat se dá třeba na bose, čočce nebo během v terénu. Samozřejmě bez zatejpování, ale raději bez mapy, abychom si mohli kontrolovat stopu. Je také dobré si vyhledat specialistu přes kotníky, který, stejně jako mně, pomůže navrátit vazy i kosti v kotnících na své původní místo. Protože se tam prý většinou nevrátí. Věřím v to, že když budu dostatečně posilovat a vydržím bez zranění kotníku alespoň dva roky, nebudu už muset tejpovat. Za tu dobu by se měly, podle expertky Petry Koporové, dostatečně posílit. Nicméně si myslím, že je lepší si občas připlatit za kvalitní tejpku, než zbytek sezony odpajdat s berlemi.

Barbora Hrušková

Facebooktwitter


Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *