Novinka 2018: Sprinty a štafety se SIACem
Dnes je 20.11.2018

Fenomén | Komentáře | Orientační běh | 09.01.2018

Trendy nezastavíš ani v prostředí orienťáku, a tak se i v českém prostředí od letošního roku začne běžně závodit tak, jak se už nějakou dobu závodí ve vyspělejších o-zemích a na světových akcích. Povinně se na všech celostátních sprintech a štafetách budou zapínat kontroly do bezkontaktního režimu, takže závodníci se SIAC čipem budou mít možnost u kontrol nezastavovat.

O SIACu už asi slyšel skoro každý, ale pro ty, kdo ne, krátké shrnutí. SIAC je čip od Sportidentu, takže dodavatel technického řešení zůstává. Jen je ten SIAC čip schopen razit kontrolu i bez zasunutí do razícího otvoru v krabičce – stačí pouhé jeho přiblížení ke kontrole na vzdálenost zhruba 30-50cm. Kontroly zůstávají stále stejné, ale při jejich přípravě na závod se namísto klasického “control” nastaví do nového režimu “beacon control”. Tento režim zapne vysílač a SIAC čip v sobě má přijímač. Jakmile přijímač zaznamená signál z vysílače/krabičky, dá to na vědomí závodníkovi tím, že začne sám pípat a blikat.
Komunikace v tuto chvíli probíhá jednosměrně – výhodou je, že najednou může stejnou kontrolu orazit v podstatě libovolné množství čipů (zkoušeli jsme prohodit kolem kontroly hrst asi 10 čipů a všechny orazily). Nevýhodou pak, že v krabičce už není žádný záznam o ražení – kdo si nezkontroluje ražení a bude mu v čipu chybět, už nebude moci spoléhat na vyčtení paměti kontroly.

Použití SIAC v OB v ČR bylo i na Mistrovství Evropy 2016 v Jeseníku. Foto: Anna Auermüllerová.

Další potenciální nevýhodou je, že čip pro blikání a pípání potřebuje energii. Tu mu dodává zabudovaná baterie, která podle tvrzení SportIdentu vydrží až 4 roky. Když zakoupíte nový čip, napětí jeho baterie je okolo 3,1 V. Postupným používáním čipu napětí baterie klesá. Při poklesu na hodnotu 2,71 V se čip dostává do hraniční zóny a pokud napětí poklesne na 2,44 V, přestane čip bezkontaktně razit a začne se chovat jako klasický SI čip řady 10.

Jak zjistím, jakou úroveň napětí má můj čip? V zásadě mě napadají dvě možnosti. První, docela složitá, je opatřit si vyčítací SI krabičku, připojit ji k počítači, nainstalovat program SportIdent Config+, a pomocí něj přečíst čip. Z čipu lze pak zjistit informace o majiteli (každý si může do čipu zapsat své jméno, adresu, mail, telefon …) a u SIAC čipu rovněž přesnou hodnotu napětí jeho baterie.
Druhou možností, kterou budeme chtít po pořadatelích našich závodů, je naprogramovat jednu z kontrol do režimu ověření napětí čipu. V případě (kontaktního) ražení této kontroly “SIAC battery test” (která by měla být k dispozici v centru závodu) zjistí závodník, zda je jeho čip stále dostatečně nabitý, nebo už je v hraniční (warning) zóně. Pokud je pípání při ražení normální, je baterie čipu dostatečně nabitá. Pokud je pípání několikrát vyšší frekvencí, znamená to varování před nízkou úrovní napětí baterie čipu. A pokud není žádný zvukový signál, je baterie čipu vybitá. Úroveň napětí baterie čipu je také zobrazena na sevisním displeji krabičky/kontroly a zaznamenána v paměti krabičky, takže pokud pořadatel vyčte z paměti této kontroly protokol a zveřejní jej na stránce závodu, bude možno si i takto zkontrolovat přesnou úroveň napětí baterie svého SIAC čipu.
Odhadovaná výdrž čipu poté, co napětí baterie poklesne pod úroveň 2,71 V, je jen několik závodů, takže je pak nejvyšší čas nechat baterii v čipu vyměnit. Prozatím to znamená poslat čip do Německa do SportIdentu, ale probíhá jednání, zda by nebylo možné měnit baterie i u zastoupení SportIdentu v Česku a tím celou věc urychlit a zlevnit.

SIAC. Nejdřív v LOB a MTBO, nyní už je v OB na světových akcích standardem. Zdroj: https://www.sportident.com/

Kontroly v bezkontaktním režimu umí stále klasicky razit starší čipy (SI5 – SI11), a naopak, v závodech, kde nebude zapnuto bezkontaktní ražení, lze SIAC čipem razit kontroly zasunutím do razicího otvoru. Ale přesto vřele doporučím všem závodníkům pořízení SIAC čipu, výhoda rychlejšího ražení a především to, že u kontroly ve sprintu nemusím zastavit, ale jen nad krabičkou mávnu při běhu rukou s čipem, udělá rozdíl v cíli klidně 30s, a to už stojí za to.

Svaz domluvil s českým zástupcem SportIdentu, že bude na sprintových a štafetových závodech k dispozici sada cca 100 ks SIAC čipů k zapůjčování za poplatek pro ty, kteří z jakéhokoliv důvodu SIAC čip nevlastní. To proto, aby zajistil především pro dorostenecké, juniorské a elitní kategorie co nejrovnější podmínky všem závodníkům.

Přesto si myslím, že stojí za zvážení zakoupení vlastního SIAC čipu – u partnera O-News.cz, firmy Sporticus, probíhá na SIAC čipy akce za cenu 1666 Kč.

Jedinečná nabídka e-shopu SporticusSIAC za bezkonkurenční cenu.

 

SIAC čip z důvodu úspory energie není aktivní neustále. Přijímač v čipu se zapne po oražení CHECKu (a poznáte to tak, že čip jednou za cca 10s krátce blikne) – po dobu závodu je čip aktivní a oražením cílové kontroly FINISH se přijímač v čipu zase vypne.

Jedna perlička z technického pohledu – z kontroly, která doposud byla vlastně malým válečkem o průměru cca 1,5 cm a výšce cca 3 cm (objem razícího otvoru v krabičce), se stává malá koule (o poloměru cca 30-50 cm s krabičkou v centru koule). V Pravidlech OB je kontrola definována jako bod, proto je jasné, že objem válce/koule zanedbáme a považujeme je z pohledu Pravidel za bod.

Pro O-News.cz
Jan Fiala

Facebooktwitter


  1. Starouš says:

    Kolik takových závodů přežijí krabičky, nežli je potřeba u nich vyměnit baterku? To by stálo také za zmínku.

  2. Honza Fiala says:

    Určitě to bude zmíněno v březnové přednášce pro pořadatele v Hradci, a taky se chystám přeložit dokumenty o SIACu od SPORTIdentu.
    Lze v nich nalézt například:
    A station in BC_… mode consumes about five times the energy compared to direct punching
    mode only. But the total impact to stations life time is less significant. In contactless punching the station does not emit feedback signals. As a rule of thumb the life time of a station becomes shorter by 20%, this means from 5 years to 4 years. But after the end of an event it becomes much more important to switch the station from active to standby mode by using the lilac service/off stick.

  3. sosna says:

    Ano článek zamlčuje další problém a to jsou výměny baterií v krabičkách. Po výměně krabiček za novou generaci prakticky několik let není problém s baterkami a náhradním ražením do map. Ale to se. s airidentem může dramaticky změnit. A pan Fiala konečně může vztyčit prst – kdo si airident resp. baterky nebude obnovovat (pokud to dodavatel umožní) může mít na závodě problém a jeho!.

    Reálně tu máme trend, Svaz dává technologii zelenou, A azávodníci i pořadatelé se s tím musí vypořádat.. Kdo nechce, má možnost to dělat po staru, ale to asi nebude trend resp. to bude stát závodníka desítky vteřin na trati.

    Tak snad jen ať je to postupně (sprint, štafety, mtbo, lob a pak teprve i klasický ob )

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *