Budoucnost OB? Flex-i-mapa, říká Zdeněk Koč
Dnes je 22.03.2019

Komentáře | Orientační běh | 06.03.2019

Jak se dívá veterán Zdeněk Koč do budoucnosti ohledně vývoje o-map? Čtěte v následujících řádcích. Dovedl si někdo v osmdesátých letech představit, že závodník proběhne kontrolou aniž něco razítkuje nebo jakýmisi kleštičkami „propichuje“ papír ani nevykonává žádnou jinou aktivitu spojenou s potvrzením průchodu kontrolou, prostě jen proběhne daným bodem (kontrolou) X a pokračuje plynule dál k bodu (kontrole) X+1 ? Myslím, že takováhle představa, která bude od letoška v podobě AIR+ čipů standardem na spoustě závodů u nás, patřila v osmdesátých letech do oblasti utopických představ, protože přece takové zařízení je pro tento účel hrozně komplikované, ve srovnání s papírovým průkazem a kleštičkami nesmyslně drahé, případně nespolehlivé, a asi i zbytečné atd. 

Já mám mnoho let jinou utopickou představu: Na startu budu držet nějaké zařízení s displejem (možná poněkud tlustější než obyčejný papír, ale ne o moc), a v okamžiku mého startu se mi do toho na startovní čáře nahraje mapa s tratí. A s příchodem dotykových displejů a s přibývajícím věkem a horšícím se zrakem k tomu přidávám i přidruženou představu jak si při dohledávce dvěma prsty mapu „roztáhnu“ tak, aby i můj slábnoucí zrak rozpoznal všechny podrobnosti kresby, a po průchodu kontrolou ji jedním kliknutím zase vrátím do původního měřítka. Současně si ale po celou tu dobu uvědomuji jak je to nesmyslná představa a vypočítávám si argumenty proč je to prostě nesmysl. Zde je pět základních:

  1. Bude to hrozně drahé, vytištěná papírová mapa je prostě bezkonkurenčně levnější než takovéhle elektronické „zařízení“ a nutné provozní zázemí.
  2. I roztrženou mapu v lese jsem schopen nějak číst, zatímco když neopatrně (třeba při pádu) třísknu s „elektronickou mapou“, tak jsem dozávodil.
  3. Bude to obrovská příležitost pro všechny podvodníky aby si před závodem „hackli“ mapu z nějakého pořadatelského prostředí a získali tak výhodu před poctivými soupeři.
  4. Bude technicky možné aby si v takové mapě pomocí GPS závodník zobrazil svoji polohu i ideální cestu k další kontrole. Jak tomu bude možné zabránit ? Těžko…
  5. Pro technické „koumáky“ pak asi nebude problém, aby si v nějakém „open source“ prostředí vytvořili nebo implementovali aplikaci, která je bude varovat před možnou diskvalifikací pokud budou na nesprávné kontrole.

 

Život a technický vývoj ale postupně odbourávají moje argumenty proč to nejde:
První byl „odbourán“ příchodem GPS navigací. Spousta lidí, kteří měli panickou hrůzu z map a orientace podle nich (a tím pádem například i neschopnost autem někam dojet bez mnohonásobného vyptávání na cestu), je dnes vedena navigací (téměř) neomylně ke svému cíli (i když výjimky jsou možné – zažil jsem například na Mariánské u Jáchymova situaci, kdy se mě řidič ptal kde že jsou tady ty lázně, neboť byl přesvědčen, že ho navigace právě přivedla do Mariánských Lázní), a to přesto, že jak vlastní technické zařízení (ať už je to speciální GPS jednotka, chytrý mobil nebo tablet) je podstatně dražší než tištěná automapa, nemluvě o ceně celého zázemí, tj.  kompletního satelitního GPS systému.
Druhý protiargument dostal smrtelnou ránu minulý měsíc, když Samsung představil „rozkládací“ mobilní telefon, jehož podstatnou částí je ohebný velkoplošný displej, tvořený „chytrou“ folií.
Takže jediné co zbývá k vyřešení jsou „drobnosti“ uvedené jako protiargumenty 3, 4 a 5.
Tak co, na jaký rok odhadujete první závod s flex-i-mapou na elektronickém mediu ??? A na který rok zavedení tohoto systému na většině závodů?
Neměla by nějaká firma zabývající se dnes tiskem o-map začít vizionářsky budovat elektronické/internetové zázemí k budoucím „flex-i-mapám“, vyřešit problematiku protiargumentů 3,4 a 5 a stát se tak světovým centrem pro tuto službu, čili být jakýmsi Elonem Muskem světa OB map tak, jako se fenomenem elektronického ražení stala firma Sport-Ident?
Jen vedlejší drobností pak už bude zajistit aby se obraz na flexi-i-mapě samovolně natáčel k severu… A firmy Silva, Suunto či MosKompas musí najít jiné produkty pokud chtějí dál prosperovat.

Zdeněk Koč

Facebooktwitter


  1. sosna says:

    No Zdeňku co tu vlastně chceš řešit? Body 1 a 2 dnes platí a asi nějaký čas budou limitující (technologie a cena) a naopak body 3, 4 a 5 už dnes hrozbou jsou. Nikdo neví co za přístroj má závodník v kapsičce nebo 100 metrů za startem. Když si česká závodnice vzala na ruku “zakázaný” přístroj na světové soutěži byla disklá, ale že by ho měla v kapse nebo někde převzala za startem se neřeší. Technika to umožňuje. Ještě bod 3 vyřešíš šifrovanou komunikací, ta se pomalu stává normou. To že teď si předáváme data otevřeněji nebo dokonce přes web, je dnes jen věcí důvěry, že nikdo takto neblbne.

    Myslím si, že trend papírových map potrvá. Jinak by se asi muselo startovné podstatně zdražit. Elektronika nebude mít vlastnosti A4 na pretexu.

  2. Jiří Valeš says:

    hezký, zajímavý článek i úvaha 🙂
    – argumenty 4, 5 se dají celkem snadno vyřešit aplikací, která by monitorovala procesy na daném zařízení, v případě používání navigace či jiných nestandardních projevů by závodníka diskvalifikovala nebo na to upozornila hlavního rozhodčího (určitě se dá naprogramovat už dnes)
    – argument 3 je jen otázka nějakého zabezpečení, nic víc
    – argumenty 1, 2 jsou nejhůře řešitelné, na to je potřeba počkat na novější technologie, jejich uchycení a zlevnění (to ještě chvíli potrvá)

    Je otázka, zda je to vlastně vizionářské nebo je to prostě jen slepá ulička / něco co nikdy reálně nenastane, co dost možná přeskočí zařízení, u kterého nebude potřeba držet něco v ruce a bude nižší míra rizika poškození. Ať už to budou brýle, čočky či něco jiného, co třeba vykreslí mapu rovnou na sítnici běžce 🙂

  3. P.Valter says:

    Chtěl bych při této příležitosti zmínit jiné technické “vylepšení”:
    co takhle čip na který se zaznamená průchod kontrolou na vzdálenost několika metrů(5nebo10 nebo více?).Odpadne tím zdržení z těžké dohledávky-další skvělé vítězství techniky nad sportem!

  4. Milan Novotný says:

    Zdeňku, pěkná úvaha, moc pěkně napsáno. S ohledem ny dynamiku vývoje v posledních letech tipuji, že první pilotní OB závody se objeví do 5 let a pak už je jen otázkou času, jak rychle to organizačně vstřebáme. Dle zkušeností, jak rychle se zavedly SI čipy nebo GPS monitoring to však bude docela rychlé. Tedy určitě se toho dožijeme 😉

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *